torsdag 13 december 2012

Säg hej...

...till min nya vän MiniAnn :)

Vi bekantade oss med varandra igår på jobbet. Hon ställde tjänstvilligt upp och lät mig träna HLR på henne. 30 tryck, 2 blås, 30 tryck, 2 blås.. osv osv... Och hon protesterade inte en enda gång, tålig brud det där ;)

Förutom den övningen så höll vår företagsläkare en föreläsning kring hjärtinfarkt, kärlkramp, diabetes, högt blodtryck och stroke. Företagssjuksköterskan gav oss en genomgång och demonstration av en hjärtstartare. Vårat företag har köpt in fyra apparater som är placerade på strategiska platser i fabriksområdet och varför var just jag och dom övriga närvarande lyckligt lottade att få den här utbildningen?! Jo vi är ett gäng personer som i omgångar utbildas till skyddssamariter vilket innebär att vi ska vara först på plats om någon insjuknar eller råkar illa ut.

Vi kommer att utbildas inom många områden, bl.a. skär-, kläm- och brännskador och andra relevanta riskområden och tanken är att vi ska vara representerade på olika skift och avdelningar. Målet är att det alltid ska finnas nån utbildad i närheten om något inträffar och vi är ca 60 samariter på drygt 500 anställda :)

När vi var klar för dagen så fick vi med oss en liten grön väska...

...innehållande en mask...

...som är jättebra att ha om man måste ge mun-mot-mun åt någon okänd eller nån som är kräkig/blodigt runt munnen. Superbra! Denna ska läggas i en tidigare julklapp från jobbet, en röd väska som ska ligga i bilen men som inte har kommit sig dit, trots att flera år har passerat! :/

Diverse bra-att-ha-saker!

Vi har tur som har två likadana väskor eftersom vi är anställda åt samma företag och således får varsin julklapp :) Nu ska båda bilarna innehålla en "Första hjälpen" vardera och jag tror att vi ska komplettera den andra väskan med en mask så att det oxå finns i varje bil!

Mer då...

... i måndags var jag på en heldagsutbildning på Räddningstjänsten, för att få ett certifikat på "heta arbeten" Vi hade mestadels teori men fick även prova att släcka en brand med pulversläckare. Inte alls så dumt att ha provat om det- peppar, peppar- skulle hända att man hamnar uti nån eldsvåda. Nu har jag möjlighet att svetsa och skärbränna på jobbet fem år framåt, till certifikatet ska förnyas igen :) Med handen på hjärtat så borde jag gå en repetitionskurs för att kunna använda nämnda verktyg för jag har faktiskt inte gjort det sen förra kursen och det är längesen!

Snacka om bra utbildningar den här veckan- tack Smurfit för det! Att bli medveten och kunnig kring brand, brandsläckning och livräddning är inte dumt!