lördag 29 september 2012

Idag...

...är det riktigt härligt höstigt ute! Uppehåll, nästan vindstilla, frisk luft och vackra färger i träden. Innan lunch vaggade jag lillan till sömns i vagnen och jag bara njöt ute i solen. När hon väl sov så blev jag lätt rastlös. Jag skulle vilja köpa ljung som ska planteras i mina fönsterlådor, tyg som ska sys till gardiner och "vardagshandla" bl.a C- batterier till mina två brandsäkra ljus som jag inhandlat hos min vän Pörni i hennes butik Tistel. Ska visa bild sen när dom "brinner" men som sagt, just nu är det ebb på batterifronten. Dessa ska jag ha på ställen där ingen har 100%-ig uppmärksamhet. Exempelvis inne på toaletten eller i groventren. Där passerar man flera gånger (och även parkerar vissa stunder ;)) och då är det så fint med ett varmt sken, men jag är för feg för att tända ljus i rum där ingen har koll. Då passar ju dessa ljus perfekt! :)

Lilla och mellanstora ljuset från Tistel interiör & växter.

Igår var vi och gjorde 1,5-årsbesiktning av lillskrot och pappret blev inte blankt utan det blev fullt med stjärnor! :) Det finns inget att klaga på, hon är motoriskt, mentalt och språkligt i fas med åldern, givetvis är det ju väldigt individuellt och det behöver inte vara något problem om man inte riktigt hunnit dit man uppskattas ska vara i en viss ålder- I know that- men jag ljuger om jag inte erkänner att det var skönt för själen att hon "gör det hon förväntas göra" :)
En spruta i armen fick hon oxå (mässling, röda hund, påssjuka) och i vanlig ordning frustade hon knappt även om hon sneglade skeptiskt på nålen och tanten som stack henne. Huvud är på medellinjen, längd är över linjen och vikt lite under. För tunn i kroppen är hon men det är inte så konstigt då hon rör sig som en duracellkanin hela dagarna och knappt har ätit annat än soja-vaniljpudding och piggelinglass senaste veckan pga höstblåsor i munnen. Jo, bvc-sköterskan bedömde att det var såna blåsor hon haft men enbart i munnen, inte händer eller fötter.
Längd; 85 cm
Vikt; 10,5 kg
Huvud; 47
-----------------
= Perfekt! ❤

Kan själv!

Öhhh... Kan ännu mer själv!

Vi hann även röja lite på gården igår inför den kommande vintern och jag som älskar ljus måste ju ha en välkomnande lysande lykta (eller fem) på bron. Då jag inte hunnit köpa just den sorts lykta jag vill ha i olika storlekar så fick dessa små Ikea- varianter duga och nog spred dom ett mysigt sken om än lite för lite ;)

Myspys under uppbyggnad

För att undvika eventuell aga av make eller barn, beroende på vem som för tillfället är bov, så kom mina svärföräldrar förbi med denna- inkl dom tre rullarna;

Jag skrattar och frågar mig; vem ska fylla på pinnen när den är tom?! ;)

Nu är det kaffekokning på hög nivå, 12-åriga sonen har säsongens första seriematch i innebandy så jag har fått äran att fylla två stora pumptermosar med kaffe som vi ska sälja till lagets förtjänst. Lite extra lyxigt är det att kunna åka på matcher och cuper dom helger vi inte har barnen för då kan man komma "utan ansvar" så att säga. Då behöver vi inte passa nån samlingstid eller hjälpa barnen att hålla reda på utrustning utan då kan vi komma precis när vi vill och som vi är (Undantaget idag då när vi är fika- och kaffeansvariga :))

Vi är lite idrottsnördiga så vi är ofta på barnens matcher, oavsett om dom är hos oss eller inte, för att vi tycker att det är kul och för att barnen tycker att det är kul. Dom uppskattar att man kommer och vi avvarar gärna lite "barnledig" tid till sånt för i slutändan så tror jag att när barnen växer upp kommer dom att vara tacksamma och minnas vårat engagemang under deras barndom :)

Nå, nu måste jag sluta bladdra här! Har några liter kaffe att koka och en liten tjej som vaknat och ska ha mat innan matchstart :)

Ha en skön lördag alla mina vänner!
KRAM