måndag 10 september 2012

Fiiifan...

...vad jag är nöjd med mig själv för idag har jag varit hyfsat driftig! :)
Det första jag gjorde efter morgonkaffet var att färdigställa ett kort som jag visar upp i ett annat inlägg. Det var snabbt fixat då grunden var klar men även om det går snabbt så får man en känsla av tillfredsställelse när ett kort är klart!
Men det som imponerar mest och som gjorde att jag fick upp ett il är denna påse (som jag snattat från innan fotografering)...

...innehållande dessa äpplen :)

Både jag och BästMatte är med i facebookgruppen "Bortskänkes/ Säljes/ Köpes i Piteå 0911-området" och igårkväll när jag lagt mig med lillsnorpan så slötittade jag bland annonserna. Ohlala, vad skådade mitt gröna öga? En kvinna som hade ett par hundra kilo äpplen som hon gav bort- gratis alltså! Jag messade maken att han gärna fick svänga förbi på hemvägen från innebandymötet han var på och ta hem lite äpplen, det var ju lika på vägen.
Detta han gjorde och hem kom en proppfull påse med gröna, jättegoda äpplen! :) Eftersom merparten är fallfrukt så är dom lite kantstötta men det gör då rakt ingenting.

Äppelpaj med frasigt täcke (i Emmas kök)

Knäckig äppelpaj med havregryn (tasteline)

Efter att min privata shoppare (maken) varit och införskaffat dom ingredienser som saknades så satte jag igång med pajbak. Med vänster knä vilandes på en stabil köksstol och ståendes på det Hulken-starka högerbenet så trollade jag fram tre pajer, två knäckiga och en frasig :) Vi har bara testat den knäckiga varianten än men BästMatte utbrast; "den vart jävligt god!" när han lassade in sked efter sked med paj, vaniljsås och vaniljglass. Med ett sånt betyg blir frun i huset glad :)
Kanske veckans kommande gäster har så tur att dom blir serverade paj med tillbehör, om det finns kvar vill säga! Man vet aldrig efter familjens framfart senare idag när det är dags för mellis ;)

Nu blir det nog att fylla saftmajan med resterande äpplen och koka lite saft. Det ska jag göra med våra svarta vinbär oxå som barnen fått plocka hos våra snälla grannar. Våra buskar såg så eländiga ut att vi kapade dom ifjol och dom ser inte så värst glada ut i år heller :( Då är det extra tacksamt att vi får ta del av dom saftiga, mastodontstora bären som bor i grannarnas buskar :) -där för övrigt lillsnorpan går att hitta igen om man vänt ryggen till i fem sekunder. Hon bara matar in bär och skiter därefter ;)

Hörni, jag tror jag ska ta en yttepytteliten pajbit till innan jag får hem alla barn, tjuvätande smakar nästan godast ;)

Sköt om er!
KRAM