lördag 10 november 2012

Men nääääee...

...varför ska allt hända mig? Så fort maken jobbar, sover eller är på möten så ska något inträffa. Är det inte sjukdomar eller strömavbrott så är det mjölkallergikräkningar eller bajskalas. Som idag då.
Morgonen började i ett skönt lugn, jag och snorpan åt frukost med tända ljus och soft musik i bakgrunden. Innan frullen hade jag hunnit röja det sista på bänken och testat köra igång vår nya fina diskmaskin. Maken till tystare diskmaskin har jag aldrig skådat! *nöjd*

Efter frukosten gick vi in i tvättstugan där jag vek in snorpans kläder i hennes garderob, vek ihop torra kläder från torkställningen och så körde jag igång en till tvätt. Lillskrot fick en tvättning och torr blöja, sen propsade hon på att få på sina nya strumpebyxor men jag hade inte riktigt tid just då. Hon kom flera gånger men jag sa bara
-"vänta" och -"sen"
Till slut ledsnade hon och stängde in sig i tv-rummet medan jag donade på i köket. Tystnaden lägrade sig och en känsla av olust smög sig på.

Doften av bajs nådde min näsa när jag gläntade på dörren och det i sig är inte konstigt eftersom hon gärna går undan och lättar på trycket i sin ensamhet. Men den här gången var det annorlunda!
-"bass" sa en nöjd tjej... och kom emot mig med en bajsig upp-och-gå-blöja i handen! Oh my!!
Ni kan ju föreställa er hur det ser ut när en 20-månaderstjej drar ner en blöja full med kacka! Vi skyndade oss till skötbordet för uppfräschning deluxe och jag insåg två saker. Ett, det var mitt eget fel att det blev så där, hade hon fått på sig sina strumpisar så hade hon nog inte hunnit kladda ner sig så som hon gjort- hon hade iaf fått jobba lite mer för att få av sig blöjan. Två, det är en naturlig utveckling att barn blir större, mer "kan-själv-duktiga" och det är ju bra- men ack så jobbigt vissa gånger!

Nåja, efter tvätt och ny blöja så hann jag baske mig knappt vända ryggen till så hade även den nya blöjan åkt av, nu varm av kiss! Jag varken kunde eller ville ta på henne samma blöja trots endast en kissning så det blev återigen en ny blöja. Tredje för den här dagen och då hade vi bara varit uppe i drygt en timme. Fortsätter det här i samma tempo så blir vi snart ruinerade av blöjkontot. Näe, det blir att börja köra potträning nu, alla tecken sista dagarna tyder på att det är läge för det.

Nöjd, torr och belåten i väntan på kläder!

Jajamensan, snorpan har äntligen fått på sig både strumpisar och långbyxor ;)