onsdag 8 maj 2013

Dag 5...

...den stora shoppingdagen! Om Matte har klassat ölbryggerituren och baseballmatchen som favoriter så har min favorit varit att få besöka Seattle Premium Outlet!

För första gången sen vi kom hit så var himlen gråmulen och tempen låg på ca 15 grader. Rätt behagligt shoppingväder. När sonen gjort sitt morgonarbetspass kom han förbi till hotellet och hämtade oss. Vi åkte ca 5 mil norrut och kom till ett stooort ställe med 110 (!) butiker. Tyvärr hann vi inte ens runt hela området då vi var ett längre tag i både Nike- och Conversebutikerna. Men WOW säger jag bara- vilken skoaffär!!! Det fanns hur många modeller och färger att välja bland, en riktig skohimmel :)

Medan vi var där så beslöt sig vädergudarna för att vara snälla idag oxå så himlen sprack upp och solen strålade bort alla moln.

Vi avslutade vårt besök på outletområdet med lunch innan vi rullade hemåt så att Simon kunde påbörja dagens andra arbetspass. Oftast jobbar han ca 7-9 och 15-19, då ingår bl.a att skjutsa och hämta Josh från skolan och ta hand om han till föräldrarna kommer hem från sina jobb.

Några bilder från outlet-besöket;

Grå himmel vid framkomst

Vy över området

Simon kollar in kepsar

Slutade fotografera efter besöket i Nikebutiken eftersom jag var tvungen att gömma undan väskan i bilen :(
I flera affärer jag gått in och ut i så sätter butiksalarmet igång och det är väl en sak när man går in men ut!! Matte och Simon fick ta inköpspåsarna och gå före mig men så fort jag närmade mig dörren så tjöt det som fan! Vi tog det säkra före det osäkra och skippade min metalliska väska *morr*

Lite bilder på några inköp;

Några skor har det blivit ;)
375$ (~ 2600:-) för 8 par converse + 4 par dubbelfärgade snören.
100$ (~700:-) för 1 par nike.

Mina sköna Nike zoom vomero+ 7

Nike- sockar 24$ (~160:-)
(Matte hann dra på sina så dom är inte fotade ;))

Mina glittriga marina converse

Solbrills 20$ (~140:-)

Mattes t-shirts 30$ (~200:-)

Vilken tur att vi har med en stor, tom väska!

Vi hade glömt kolla barnens storlekar innan vi åkte hemifrån så Simon var tvungen att skicka på fb-message och fråga vad dom har och om dom hade önskemål om någon speciell färg och höga/ låga skaft. Nu håller vi tummarna för att ingen av dom får skor som inte passar men OM det blir så, så löser vi det förhoppningsvis på nåt sätt när Simons pappa och sambo åker hit om nån vecka!
Nu är det bara lillsnorpan kvar men åt henne brukar det inte vara nåt större problem att hitta kläder och skor ;)

Bye bye outlet! :(

Vi skulle alltid få ligga i "fast lane" om vi bodde här med våran familj :)

Den stoppade killen ser inte så munter ut där han hänger på bilkofferten ;)

Relax...

När vi kom tillbaka till hotellet så passade vi på att kolla in poolen och gymmet som står till vårat förfogande.

Träna sig lite?! Nääe, jag tror inte det! /latmasken

Religiös...

Jo jag tror jag fick en släng av religiös upplevelse igår. Kanske inte på grund av dom oerhört goda stripsen som vi tuggade i oss som mellanmål på McMenamins- nog för att dom var goda men inte så jag fick rysningar i kroppspälsen ;)

Inga genomfriterade tunna strips utan riktiga potatis-smakande strips med skal på, lagomt friterade! Yummie!!

I väntan på att sonen skulle höra av sig så gick vi till området där Space Needle är. Vi beslöt oss för att göra ett besök på en glasutställning som är i området och min första tanke när vi betalade in oss var bara att "jaja, säkert inget för mig men vi strosar väl på" Men herremije så fel jag hade, HÄR kom rysningarna!! Chihuly Garden and Glass!
Det är ju skit att bilderna inte visar hur otroligt mäktiga, välgjorda och vackra alla skapelser verkligen var men här kommer ett urval av bilder;

Fantastiska saker!

Fotat på dagens runda

Simon fick kvällen fri trots att vi förväntade oss att han var tvungen att jobba och det var en trevlig överraskning! :) Vi åkte upp till toppen på Space Needle för att bevittna den vidsträckta utsikten. Nästan 160 meter upp och på dryga 40 sekunder hade hissen tagit oss upp till utsiktsplatsen.

Vårat centrala hotell The Maxwell Hotel

Vi stannade ett tag och köpte dricka från cafét för att invänta solnedgångens förvandling till natt. Det var nästan mer mäktigt att kunna ta nattbilderna! Tyvärr tog strömmen slut i min mobil men några bilder hann det bli iaf. (lägger inte ut alla) Anledningen till att vi inte åt i restaurangen var att så många avrått oss. Maten är visserligen god men dyr, inte värd sitt pris! God mat hittar vi överallt så vi valde bort att äta, utsikten i sig var absolut värt inträdespengarna! Sen måste man prioritera och även om smaken är som baken så lyssnade vi på majoritetsrådet.
Att uppleva Space Needle och dess utsikt är nåt som man nästan måste göra om man är här i närheten :)

En nattpizza på hotellets Rockbar satt fint innan sonen återvände hem och vi slocknade som två stenade pensiosar i våra sängar!