onsdag 8 maj 2013

Dag 4...

...började tidigt för mig. Av någon anledning vaknade jag redan vid 6 och såg att kärleken oxå låg vaken och läste på mobilen. Han somnade dock om rätt snabbt- men inte jag! Så jag skrev mitt blogginlägg vilket tog ett bra tag och försökte återigen få publiceringen att fungera men tji fick jag. Spärrad på grund av att Blogger inte kände igen min inloggning när jag är i USA. Jag hade räknat bort möjligheten att kunna lägga ut ett inlägg/ dag men för min egen skull så skrev jag varje dag ändå. Det blir som en dagbok för mig och även om vissa saker ter sig ointressanta för er läsare så funkar detta som ett minne och en bra tillbakablick för oss. Vissa saker glöms bort så fort och då är det kul att ha allt nedskrivet här :)

Hursom... jag skrev blogg, jag gjorde kaffe i maskinen på hotellrummet, sög i mig en juice (vi har fyllt kylen med lite gott) och fixade hår, smink och påklädning. Sen var jag smått less att vänta på att Törnrosa skulle vakna!

Klockan är nio, upp å hoppa!!

Ouch! Tur att vi köpt skavsårsplåster som lindrar det onda litegrann

Stadig frukost...

Vi tog en promenad till frukoststället 5 points...

...där miljön var typisk amerikanskt café och bakgrundsmusiken var skitbra!

Matte hade läst att man skulle dra i sig en redig Bloody Mary till frukost och självklart måste man genomföra sina drömmar ;)

Den VAR ohyggligt kryddig och stadig!

Därefter strosade vi bara runt i solen då dagens enda planerade aktivitet var ölturen på eftermiddagen. Vi hittade ett mysigt ställe med hemmagjord glass...

...där vi åt födelsedagsglass, min dag till ära :)

Vi kikade in i några affärer och från Macy's kom vi ut med två huvtröjor, två t-shirts och ett par shorts- alla i märket Champion- köpta för endast 80$ (~470:-) Hyfsat skillnad mot hemma!

Sedan promenerade vi ner till hamnområdet där vi åkte the Great Wheel, tre varv med en fantastisk utsikt. (15$~ 100:-)

fantastisk miljö med AC och tyst, mjuk gång

Vi gjorde även en runda i området och hann med ett spelställe och en bar där vi grundade inför kommande öltur ;)

Vacker barnkarusell

Mattes Mojito och min Pina Colada...

...sen tog Matte en av barens specialare.

På väg mot uppsamlingsplatsen för ölturen- mördande trapp ;)

Ölturen...

Dags för Mattes efterlängtade öltur med Seattlebrewerytour!
Vi blev upphämtade av denna buss...

...och tillsammans med ett gift par i 30-årsåldern från Calgary och vår supertrevliga guide Derek, åkte vi till tre olika mikrobryggerier där vi fick testa olika sorters öl.

En välfylld kyl med öl i bussen om vi ville dricka under färden

Georgetown

Derek som körde runt oss och underhöll med anekdoter och var allmänt glad och trevlig ;)

Olika sorters malt till ölbryggeriet

Dagens testlista, en sort saknas dock

Jag kan lova att jag hade ångest halvvägs på första stället. Vi hade bara ätit frukost och en glass och det är inte så bra grund i magen. Jag trodde att vi skulle få prova tre sorter/ ställe så när jag insåg att vi skulle få sju- bara på första stället- så fick jag lite panik! Lite yr i bollen och rädd för att bli full och göra bort mig! Matte skrattade bara och tyckte "spela roll, det är ju din födelsedag- bli full du" ;)

Inte dom minsta glasen heller!

Big Al's

Detta ställe såg lite sunkigt ut men det var det klart trevligaste stället! Vi fick gå in vid själva tillverkningen och in på lagret och blev servade att en mycket trevlig kille som dessutom gjorde ett undantag för oss (gissningsvis för att vi inte var en stor grupp på 15 pers som det är ibland)

I den lilla behållaren hade han en unik testprodukt som dom framställt- suröl- och vi fick äran att smaka detta! En väldigt speciell smak, lite som öl blandat med vitt vin men trots att det låter lite skumt så var det faktiskt uppfriskande och gott. Fruktig smak på öl är inget man är van vid :)

Cool ölkran i väggen där dom anställda kunde släcka sin törst under arbetsdagen :)

Sista ölen avnjöts ute i solen under ett parasoll vilket var skönt då solen stod högt och luften stod stilla då det var helt vindstilla. Här började även den kanadensiska frun uppvisa en begynnande fylla vilket var skönt för mig, att vara två är bättre än en ;) Ska jag vara riktigt ärlig så tyckte jag att även våra äkta män började bli mer snacksaliga men å andra sidan så hade vi fått tolv sorters öl plus surölet så visst tusan gav det lite effekt. Sorterna varierande mellan drygt 4 och upp till 7% så det var inte sockerdricka vi drack ;)

Pyramid breweries

Sista stället låg precis vid Safeco Field, arenan vi ska besöka på fredag där vi ska vi se baseballmatch mellan Seattle Mariners mot Oakland A/S. Tydligen brukar det vara en enorm ölförsäljning på matchdagarna och det får vi uppleva om några dagar :)

På detta mikrobryggeri fick vi testa tre sorter och mitt misstag var att jag ville testa ett aprikosöl. Läskigt sliskigt så den ställde jag undan ganska omgående men Derek erbjöd sig att hämta mig en annan sort- om inte annat för att jag fyllde år! Detta hade Matte så lägligt avslöjat sedan den andra frun sa att hennes man fyllde år dagen efter mig så vi var två födelsedagsbarn på turen. Det andra paret var dock lite yngre än oss, kanadensiska Phil fyllde 30 och hans ryskfödda fru var nog inte mer än 25 men oavsett ålder så hade vi trevligt ihop.

När bussen återvände till upphämtningplatsen så tog vi ett gruppfoto tillsammans med guiden, alla iklädda den t-shirt som vi fick. Utöver den så fick vi varsitt stort ölglas som minne av turen.

Magen ville ha käk så vi återvände till The Pike (där vi hade sista öltestet) och klämde dom två första rätterna på listan;

Efter en härlig dag så kändes fötterna mindre härliga så vi handlade hem lite gott och mera skavsårsplåster och återvände till hotellet. Min födelsedag var över och jag somnade gott i min säng :)
Bjuder på bilden från den omtalade eldstaden hos Nancy och Matt. Får jag en bättre kvällsbild av Simon så lägger jag ut den sen för det blir mer effektfullt när natten är kolsvart :)

Läs även det fina inlägget i Simons blogg där han skrev om vårat besök i hans nya hem. Fina ord från vår fina kille ❤