tisdag 7 maj 2013

Dag 3...

...och värmen är dödande- men jag ska inte klaga! :) Vi har verkligen tur med vädret än så länge, idag var det ca 26 grader, blå himmel och en stor sol så det är kortbent och ärmlöst som gäller. Skavsårsblåsorna har gjort entré och hunnit spricka sönder så idag blev det inköp av plåster och nya pjucks- åt oss båda :)

Converse för 55$ (~ 370:-)
och då har vi inte varit på billigaste ställena än! ;)

Imorse körde vi frukost på rummet och det var så attans skönt. Juice, kaffe och mackor med skinka, ost och grönt- precis lagomt för oss :) Givetvis ska vi testa några fler amerikanska modeller av frukost men inte varje dag!

Eftersom sonen hade arbete under några timmar så besökte vi först EMP Museum där det var en salig blandning av Jimi Hendrix, Nirvana, rocktema, science fiction och fantasy. Lite bilder från vårat besök;

En jättelik instrumentpelare med ca 700 (!)...

...olika instrument, bl.a. gitarrer, baser, keyboards, dragspel mm

Gitarr som Kurt Cobain smashat vid inspelning av "Endless, Nameless" Inte mycket kvar av den, inte :) Och detta var en i raden av smashade instrument

Sångtext skriven av Kurt Cobain

Läs texten nedanför...

Cobains resväska som följde med på turnéerna

Creepy Swedish Matte

Stol från äckelfilmen "Hostel"

Dräkten från "Matrix". Tyvärr kom reflekterande lysrör med på bilden :(

Superman X 2

Efter EMP åkte vi Monorail ner mot Pike Place där vi hittade en mysig pub och det blev ytterligare en ölprovning

Monorail-supersmidigt!

Här finns gott om poliser av alla de slag. Bilburna, gående, cyklande, hästridande och mc-körande.

Ett besök på det ursprungliga Starbucks fick vi ju inte missa!

Frappuccino med caramel, grädde och is

Min alldeles egna mugg som du ger f*n i Matte! ;)

Innan vi lämnade området så köpte vi med oss en blombukett (15$) och en vinpava (25$- perfekt för barbeque) och vägglampan "Livslust" från Heta Hyttan hade vi i tryggt förvar på hotellrummet. Vi gjorde oss i ordning och sonen hämtade upp oss för middag hos hans värdfamilj på Mercer Island, en familj bestående av mamma Nancy, pappa Matt, dottern Emily och sonen Josh.

Presenter till värdparet

Det var lite småkrystat i början, speciellt från mitt håll. Helvete vad jag fick tunghäfta, jag som normalt surrar på både in- och utandning ;) Nu satt jag mest och kände mig stel och skitskraj för att säga fel! Och det stora problemet här i landet är att alla pratar så fort och slangigt (ingen skolengelska här inte!) vilket gör att vi har svårt att hinna med. Nåja, det släppte så småningom (efter två öl typ ;))

Familjen är så vanlig! Det var skönt att se att det inte var nå finfloos utan mer som oss. Vi bjöds på försnacks i form av olika kex och ostar och sen blev det pizzaslicar, jordgubbar, en fräsch sallad med nån typ av quinoa, grillat kött och grillad laxhalva ute i solen på altanen. Efter maten satte vi oss i ett annat gäng utemöbler och där tände Simon upp en gasoleld i en stor glasbitsfylld eldstad som jag först trodde var ett bord! ;) Skitsnyggt och effektfullt, ska be sonen fota denna då jag själv glömde bort det. Vi satt där rätt länge och njöt av den svarta, varma natten som var stjärnklar. Närmaste grannen kom ut på sin altan, en riktigt skojfrisk och härlig man som Simon verkar ha bra relation till. Han blev helt till sig över att det var vi som var där och han berömde oss till att ha fostrat en så bra grabb!

Dagens bloop kom när det var alldeles mörkt ute och jag tänkte tassa in på toaletten. Dom har rejäla myggnätsdörrar in i huset och i mörkret så såg jag inte att det var nät i dörröppningen och en lång stunds pissnödighet trängde på så jag hade väl lite för bråttom. Skyndade mot dörren och *doing*! Studsade nästan baklänges medan ett ofrivilligt tjut smet ut ur munnen. Alla vände sig om och skrattade medan jag generat försökte förklara att jag provade forcera nätdörren med huvudet- pinsamt! Fick upp dörren och svor för mig själv när jag kom in på dass. Klantarsel!

Vid 22.30 bröt vi upp och begav oss hemåt efter varma kramar och med en skön känsla inombords. Dom är så glada att dom har Simon och dom öser lovord över han. Det känns fint i mammahjärtat när jag ser hur bra han har det och hur väl han flyter in i hela familjen! ❤ Att han och Josh har en speciell kontakt märks, pojken har en sund respekt för Simon som i sin tur har en trygg, lugnande inverkan på lillkillen. Vi fick försäkra Josh några gånger att vi inte tänkte ta Simon ifrån han, dagen före vi skulle dit hade han sagt nåt i stil med "Simons parents go to Sweden, bye bye Simons parents, we love you" :) Han har oxå varit noga med att bekräfta vilken dag vi åker på och att Simon stannar kvar hos han. Gode gullat! :)

Vi blev även erbjuda att fritt använda deras tvättmaskiner om vi önskade, värdmamman Nancy visste hur det kan vara med skitiga plagg när man reser lite längre och jag tror faktiskt att när sonen ska tvätta sina mörka kläder så ska han få förbarma sig över min svarta kofta som jag reste hit i- och som jag lär resa tillbaka i :)

Ännu en dag med många intryck! Imorn är det min födelsedag och vi har bokat en ölprovartur då Simon lika jobbar (och inte får dricka alkohol eftersom han inte är 21 år än) Det blir spännande :)