onsdag 6 maj 2009

Hipp Hurra....

... idag är det födelsedag :) Jag tror att jag kommer att komma ihåg denna dag lite extra för den började smått dramatiskt (och jag fick skulden till allt men det återkommer jag till)


Jag har som bekant nattvecka på jobbet och jag bjöd nattskiftet på fika- vilket alltid uppskattas av männen, det är sant att vägen till deras hjärta går genom magen :) Dom erbjöd mig fast jobb på stående fot- toppen om det vore så att dom hade ngt att säga till om *ler* Nåja, hur som haver så satt jag i vägarens kur på morgonsidan, hade skickat iväg rullarna jag gjort under natten till vågen (där rullarna märks upp och förflyttas ner i magasinet för vidare transport via järnväg el långtradare) Vi hade en trevlig pratstund och plötsligt- WHOOOUUM... Allt bara dör ut och blir tyst och svart!! Hela fabriken! Jösses så chockad jag blev. Visst har jag hört talas om "åskblink" för speciellt sommar och höst kan det förekomma att det blir en åskknall som gör att det blir tillfälligt strömavbrott och då är det brådis med olika saker beroende på var i fabriken man jobbar. Pannorna måste nödnedeldas och tömmas (vilket gör att hela stan vaknar då MÄNGDER med ånga går rakt ut över tak för trycklättning), alla omrörare på våra stora cisterner måste igång på reservdrift med dieselmotorer för att inte köra ihop allt till en stenhård klump och är man på rullmaskinen så kan man ha otur och få plocka kilometervis med papper som hinner köras ut på golvet innan maskinerna stannar av helt.


Men för mig var detta premiär. Allt var kusligt tyst, man inser inte hur mkt det låter i en fabrik vid normal drift förrän allt stannar av. Ventilationen la av vilket gjorde att det snabbt blev bastukänsla, kläderna klibbade fast på kroppen. Det enda man såg var ljuspunkter från ficklampor och spridda röster som försökte kolla hur "stor skada" det blev då allt stannade tvärt. Normalt brukar nödbelysning och reservgeneratorer gå igång men nu tog det drygt 30 min innan något började brumma och ljuset kom tillbaka. Så kl 4.15 när strömmen gick var det färdigjobbat för det skiftet. Stackars dom som kom 5.30 och fick starta upp allt :(

Sedan hade ju gubbarna mage att ge mig skulden eftersom jag fyllde år *s*


Jag ska inte ha kalas förrän på fredag för då är vi lediga men redan nu har jag fått en SKITBRA sak av min underbara make. Han har- bakom min rygg- beställt en BIA- maskin som jag får till veckan!! Och så fick jag en underbar bukett med rosor! Han är ju bara för bra för att vara sann!








Sen har söta bloggkompisen Lena skickat ett kort - TUSEN TACK, det var oväntat och riktigt riktigt uppskattat :)) Tack även för övriga saker, kanonfina! Du har snart ett paket i din låda ;)


Tack även till alla er som är så söta och lämnar grattishälsningar här och via mailen- DET VÄRMER mitt hjärta!!!


Nu har min vän Jenny- som bjudit mig på lunch idag- beställt lite kort så jag ska pula lite med dom innan det är dax för middag. Jag tror att jag har skrivit klart på dagens novell, men ni ser ju om det dyker upp något mer :)