lördag 20 oktober 2012

Sticker ut näsan...

...i ett lååångt och gnälligt inlägg och räknar med att få en näsbränna eller tre för nu går säkert en och annan igång!

Men faktum är att jag och Ludvig L, ordförande i "Global Happiness Organization" är rörande överens;

Text från dagens världsblad PT

Kärnan i hela texten är lika läsbar och klar som självklar- i min värld. Jag vill inte påstå att jag är en exemplarmamma som alltjämt är trygg i min roll- långt därifrån- men jag anser mig ha ett ganska stort sunt förnuft. Att dagens barn ska ha och ha och ha- det vet jag och förutom media och samhälle så är VI föräldrar och vuxna i barnens närhet högst medskyldiga till att skapa ett behov. Vissa gånger utan att det egentligen är nödvändigt eller efterfrågas. Till vilken nytta?!

I varje barnrum ska det finnas en egen dator, en platt-tv, en smartphone, gärna ett bra surroundsystem, ett Wii/ Xbox/ Playstation eller liknande.
Är det så konstigt att våra ungar blir alltmer asociala?! Att dom snart inte behöver träffa sina vänner irl när det räcker med att chatta, sms:a, kommunicera på facebook, prata via viber, Skype och andra fiffiga sidor. Ibland behöver barnen inte ens försöka ringa eller cykla förbi nån kompis eftersom statusuppdateringar på fb visat att dom är upptagna med annat.
Jag tycker att utvecklingen är skrämmande, kalla mig gärna bakåtsträvare för det är jag till viss del men det står jag för! Vad hände med spontanlek, kila över till varann och knacka på dörren, utevistelser?

Jag säger inte att all teknisk utrustning är dålig, det finns väldigt många fördelar oxå men genom att godkänna allt mer tid instänga vid tv, dator, mobiler osv så gör vi våra barn en björntjänst.
För att klara dagens skolgång så är tillgång till internet ett måste, hur många använder inte sidor till att plugga, söka information och öva på glosor? Info från lärare som exempelvis veckobrev kommer inte längre i pappersform utan det mailas och läggs upp på skolornas hemsidor. Sådana saker kan jag acceptera, det handlar inte så mycket om att just detta är fel.

Det är behovet hemmavid som skrämmer mig. Är det nödvändigt att uppgradera sin smartphone varje gång man fyller år då man inte ens fyllt tonåring? Är det nödvändigt att ständigt ha tillgång till uppkoppling på nätet, var man än är? Måste man ha appar som styr över hemmets tv-box, hushållets lampor och som är anpassat till vuxna? Ska man ha ett fb-konto några år innan "tillåtna åldern" 13 år? När har man nog mycket hum för att sålla vad som är okej att exponera för omvärlden, ex på instagram och fb? Detta är givetvis högst individuellt och skiljer sig milsvid mellan barn och man kan som vuxen styra sidorna till privat inställning, det fattar t.o.m en backande elefant som jag ;)

Vad andra än tycker och tänker så kommer jag att fortsätta tänka -don efter person och med det menar jag att en 10-åring inte ska förväntas vara värst när det gäller innehav av tekniska prylar när det samtidigt finns barn i familjen som är flera år äldre. Ju äldre man är desto större förmåner ska man ha men med det följer även ett större ansvar.

Sen försöker vi vara så rättvisa som möjligt vilket gjort att alla barn fått vänta med egen laptop till 10-årsdagen. Dom har haft en stationär att sitta vid innan dess, för vissa saker måste man ju ha datorn till, men det har inte varit nödvändigt med en egen förrän då. Tyvärr så har dom två stora barnen fått vänta längre än så men det är väl där nackdelen med "första- barns- principen" kommer fram ;) Stora sonen och stora dottern har banat väg åt efterföljande syskon :)

Att vara rättvis är inte alltid så enkelt när man är en mixfamilj! Även om man försöker hålla hyfsat lika regler och pratar ihop sig med "den andra familjen" så är ju alla olika individer som inte gör/ tycker/ agerar på samma sätt som vi gör/ tycker/ agerar. Det mesta brukar dock lösa sig med god kommunikation. Tack vare att en viss orättvisa ändå uppstår ibland så har vi kört med det för barnen förhatliga uttrycket "livet är inte alltid rättvist" ;)

Nä, sluta köpa barnen- ge mer av din tid och närhet så blir alla lyckligare i slutändan :)
Och kom ihåg (speciellt om du känner dig provocerad) att jag bara förmedlar mina åsikter, jag säger inte vad som är rätt eller fel!

Mina södervärkta händer klarar inte mer just nu, den eländiga årstiden Höst håller min kropp i ett hårt grepp och än verkar inte det onda vilja ge med sig! Men nu har jag iaf fått skriva av mig lite, flera dagar har gått sedan förra uppdateringen och då har jag ett uppdämt behov av att ordbajsa :)

Njut av hösten ni som kan, själv ska jag njuta av mina fem hemmavarande barns närvaro. Kanske framför tv:n med en film på boxeen, våra laptops brummandes på armstöden och med varsin smartphone i näven ;)

KRAM ❤