fredag 13 juli 2012

Regn....

...och vi myser av det smattrande ljudet under vårt snedtak i sovrummet! Det gäller att se det positiva i saker och ting, som att mina uteblommor överlever några extra dagar tack vare regnet... Om jag är dålig på att komma ihåg att vattna?! Nääää, inte jag inte *host*
Överhuvudtaget så har jag ett rätt bra minne.... förutom dom dagar när det sviktar lite...

Som serverat! Gissa hur långt en eventuell tjuv hade tagit sig innan jag hittade mina "viktiga- saker- som- man- ska- vara- rädd- om" i den olåsta bilen? Till Sundsvall I guess!

Och så predikar jag och hytter med fingret åt ungarna att dom ska låsa cykeln, låsa ytterdörren, var rädd om mobilen... jada jada jada *suckar* Barnen är tamejtusan mer ordningsamma än jag ;)

Ibland är det inte så konstigt att vardagen känns som ett hamsterhjul och att en enda liten "jag ska bara" fort blir ett bautaprojekt. Jag skrattade nästan åt vårt kaosiga hem häromdagen. Till saken hör att vi hade en "familjestäddag" då alla hjälper till och man utför sysslor efter devisen don efter person. Till att börja med så skulle jag ta mig an en av våra överfulla bänkskivor i köket och där stod det bl.a lite mojjig disk. Jag öppnade diskmaskinen för att mata den med godsaker men se det gick dåligt för den var full med rent porslin. Okej... jag tömde den och vissa plastburkar a'la glasslådemodell var fortfarande blöta så dom skulle få mellanlanda i diskstället (el torkstället om du så vill).... problemet var bara att även det var fullproppat med rena saker som skrek efter att få komma in på sina platser i skåpar och lådor. Happ, öppnade burkskåpet för att städa in dom stackars matburkarna- men där inne var det katastrofläge. Det var så överfullt och stökigt att det rasade ut både burkar och lock- ner i den smutsiga diskhon! Nu var den djupa sucken nära! Diska upp det som blev smutsigt, lägga det på tork i stället och tömma skåpet på burkar för att få en bättre överblick och ordning. Stängde igen det välstädade skåpet, startade igång den fulla diskmaskinen och torkade av bänkskivorna- och genast kändes det bättre :) och detta var väl inte att jämföras med ett bautaprojekt men lite katten på råttan, råttan på repet blev det allt ;)

Det blev en tvättstugeröjning idag och där är det lite likadant. För att kunna starta en maskin, måste jag ta ut den nykörda rena tvätten och lasta in den i torktumlaren- som av en händelse är full av rena plagg (vi tumlar bara 60-gradstvätt som handdukar, sänglinne och underkläder- om ni nu undrade *S*) Tömma tumlaren, vika ihop handdukar och sänglinnen, städa in allt i skåparna, lasta in den blöta tvätten i tumlaren, köra på en till skittvätt och vika ihop alla torr plagg från torkställningen så att nästa omgång rena kläder kan hängas på tork. Mitt i allt detta så ser jag att det ena linneskåpet har fått en inneboende som slänger ut saker som är i vägen och kryper in med sin kära flaska... Hemlösing?! ;) Världens sötaste isf ❤

Igår hade vi middagsgäster och det var trevligt. BästMatte kockade i vanlig ordning till en väldigt god maträtt och jag rörde ihop en smulpaj med blåbär och hallon i. Lite köpes-marsansås till *mums* Sällskapet var väldigt trevligt och vi surrade om ditten och datten men som vid alla andra kvällar när vi hittar på något, dvs bjuder hem främmande röster som pratar när snorpan somnat, så vaknar hon titt som tätt och vi får varva vem av oss som får kuta upp och söva om henne. Hon somnar oftast om i ett nafs men det blir ändå inte så avslappnat som det kunde vara. Samtalen blir sönderhackade och vissa stunder är man borta från sällskapet i tjugo minuter, och det känns som en lång tid när man har besök.
Nåja, det är alltid trevligt ändå och det är en period av våra liv när hon tjorvar på. Snart är hon stor.... Fast det vill jag inte tänka på nu.... ;)

Jag kom att tänka på bjudningen när jag bläddrade igenom mina bilder i paddan och såg älskade grönfingrade (?) makens kärleksfullt ompysslade basilika :) Det går åt mkt oregano, basilika och persilja i det här hushållet...

Inköpt på stormarknad och nästan självdöd och förbrukad men med vatten, lite prat och mycket omtanke så kan vad som helst repa sig! Nu ska det odlas egna örter i pallkragarna, tillsammans med smultron och ev nån liten morotssort. Vi får väl se vad det blir av alla växtligheter, om det blir något :)

Nu ska jag avsluta mitt ordbajseri och ta upp läsningen av mina braiga bok i paddan. Kärleken jobbar natthelg så det blir tomt bredvid mig men jag har ju alla kiddusar hemma så jag är långt ifrån ensam :)

Ta hand om er och njut även om vädret inte är det allra bästa!
KRAM