torsdag 26 juli 2012

Men dask på ändalykten...

...så ofantligt dålig jag har varit på att uppdatera! Och det värsta av allt är att när det går mer än två dagar så finns det så mycket att orda om, novellrisk med andra ord ;) För att undvika det så ska jag försöka sålla bland mitt händelsefulla livs upplevelser så ni slipper somna med pannan på bordet.

Vi har hunnit fira våra fyra julibarn och detta har gjorts i omgångar pga semestertrippar och andra förhinder. Och på tal om firande, som ni kanske uppmärksammade så kompenserades vi av Telia med några biobiljetter och det gjorde att vi fick ännu gladare barn :) Inte nog med en ny iPhone, nu kan vi sticka till dom varsin biljett och så kan dom gå på bio med sina syskon. Vi vuxna får bjussa stoor'n på en egen biljett och så får han väl gå med polarna (Näe, jag tänker inte ens försöka övertala en 19-åring att följa med på bio med the big family, det gäller att välja sina strider) ;)

Ledig...

I hela tre veckor framöver ska jag "bara vara"... med allt vad det innebär när man lever i en familj på åtta pers. Förutom allt slaveri som inre och yttre hushållstjänst innebär så ska vi förlusta oss. Vi ska faktiskt åka bort på semester... hela 8,5 km hemifrån, närmare bestämt till Klubben, en idyll strax hitom Pite Havsbad. Tjuvar göre sig icke besvär då huset inte står tomt + att grannarnas korpögon är underrättade- så glöm planering och inbrottstankar (dessutom har vi ett högst ordinärt medelsvensson-hem så några värdesaker finns inte att uppbringa- tyvärr!)

Vädret har lämnat mycket att önska denna sommar men idag var det soligt och varmt! På dagen förlustade vi oss på PDOL med karusellåkning, ögonshopping bland alla knallestånd och streetfood i form av langos, thaiwook, oxfilerullar osv. Yummie! Gå in på festivalområdet efter klockan 18 är uteslutet för oss- vi är för snåla! Att betala 540:- för två pers bara för att komma innanför grindarna- näpp, det gör vi inte (och då är det ännu dyrare fre-lör) Många av våra vänner är mindre snåla och vissa har så tur att dom kommer över fribiljetter och hade man sistnämnda så yes, då skulle läget vara annorlunda ;) Att köpa en karusellbiljett kostar 35:- (trettiofem svenska kronor!!) och ett tioband går på 280:- Fem minuters åkning (max) kostar alltså ca 30 spänn om vi tar ett snett medelvärde- snacka om att bio är ett billigt nöje! Tyvärr är jag lite karusellkåt och åker gärna dom värsta sakerna som snurrar fortast, hänger mest upp och ner och poppar högst musik. Idag åkte jag och tolvåriga sonen "No limit" och holy shit vad den killade på insidan av magen! Inte för att jag såg så mkt när allt det blonda hårsvallet hängde rakt ner mot backen som en kvast, men jag kände minsann att jorden var upp och ner :) Värstingkarusellen gick på femtio bagis men det fick vara värt ett åk ;)
Jag vet, vi låter som värsta snålkorvarna men vi väljer att lägga våra pengar på annat än inträde till en stimmig, fullproppad festivalkväll med ordentligt med fylla. Vi är nog både snåla och tråkiga vid närmare eftertanke ;) Men å andra sidan- det är inte helt fel att cykla in till stan en lördag dag och i gassande sol äta gott, dricka en kall öl eller två och kolla in folk och sen avsluta kvällen hemmavid i goda vänners lag. DET är mera våran melodi.

Ibland är det skönt att få vuxentid och en festivalhelg är en sån tid som skulle vara rolig att "bara vara" utan att ha fyra- fem barn med sig. Sista tre åren som varit och flera kommande år är alla barn hos oss vid denna festivalhelg och jag hoppas att våra ex kan ta nån helg något år före 2016 (när det infaller under "deras" helg). Även om det är kul att vara med barnen på tivolit och vid marknadsstånden så är det ett ansvar (ju äldre barn desto större ansvar vid dessa helger!) och det kostar en hel del om man vill passa på att äta gott med dom och åka karuseller, köpa lotter och botanisera i knallestånden. Vissa saker får barnen betala själva men för en stor familj är det ändå en dyr helg. Nej, det är inget besökstvång men dom flesta vet hur det funkar med barn/ deras kompisar/ festivalbesök. Så våra ex med respektive, ni får gärna ta en hel eller en del av en festivalhelg nån gång innan vi fyller 40, det skulle vi -och säkert både ni och barnen- uppskatta! ;) Man behöver inte stirra sig blind på min och din helg, man kan vara flexibel. Med tanke på att vi lånar våra 12-åringar under trettondagshelgen och åker drygt 30 mil söderut på innebandycup i Ö-vik med allt vad det innebär så borde det inte vara omöjligt med ett givande och tagande ;)
För att ingen ska missuppfatta något- vi brukar kunna lösa det mesta med våra ex så jag lägger ingen skugga över dom! Just denna festivalhelg har aldrig varit upp på tapeten (tror jag) och jag tror inte heller att det skulle vara något större problem om man tar upp saken i god tid! (ett år är väl god framförhållning va?! *skrattar*)

Vi lever för barnen och genom barnen och vi försöker se till att alla individer i vår familj mår bra! Vi ställer upp på barnen i den mån vi kan och har möjlighet men bara för att ni ska få en inblick i hur snurrigt vi haft det/ har det- fem barn på fem olika skolor med 8km som längsta avstånd. Två gånger per dag agerade vi skolskjuts tvärs genom stan och varje sväng tog ca 25 minuter. Tre fotbollsspelare sommartid, två innebandyspelare vintertid- alla med olika träningsdagar och tider. Åldersskillnad mellan äldsta och yngsta på 18 år, nu snackar vi flexibilitet med tanke på olika trotsåldrar och åldersrelaterade problem. Inte är det så bara! ;) Med våran skiftgång på olika skiftlag och med tre alt sex barn hemma/ vecka så blir det inte så mkt egentid- och det har vi lärt oss från våra gamla misstag att det måste man prioritera. Speciellt i en mixfamilj, som jag har påtalat förr. Vi älskar våran stora familj och får så mkt glädje av varandra även om det stundtals sliter väldigt hårt! Men vi har valt varandra- med våra befintliga barn på köpet. Vi har valt att skaffa våran sladdis- bekvämlighet till trots. Vi är en stor familj vilket gör att allt blir stort. Fler människor genererar fler problem att lösa, fler individer att anpassa sig till och fler munnar att lyssna till.
Det här sista stycket blev en löjlig parentes bara för att jag på nåt sätt känner att jag måste försvara min önskan om en barnledig festivalhelg men egentligen har jag inget att försvara. Var och en tycker som dom vill och behöver varken hålla med mig eller argumentera mot mig!

Nåväl, tillbaka till våran dag idag. Vid hemkomst kom fina lillebror med sambo förbi, dom är på rymmen från Göteborg och passar på att andas lite frisk norrländsk luft innan dom återvänder söderut om en vecka. Det är alltid lika kul att träffas men så synd att det blir alltför sällan! ❤

När dom åkt vidare, tog vi våra två yngsta och gick ner till badplatsen vid småbåtshamnen. Det var premiärdopp för lillskrot och som hon badade! Pappa fick med nöd och näppe hålla henne i handen och två gånger slängde hon sig ner i ett magplask och frustade när bästMatte sekundsnabbt ryckte upp henne. Vi höll knappt på att få upp henne ur vattnet och det bådar gott inför vår stugsemester vid underbara badstränder :)

En nöjd och blöt tjej vandrar hemåt i mammas fina (läs;stora) skor

Jag fick ju ta smällen och med lätt bajsnödig stil trippa barfota över grusvägen, sen steppade jag i gräset för att slippa bli biten av fler myror än den (numera mosade) svarta saten som nöp fast i mitt skinn på foten och vid hemkomst kändes det värry tydlisch att jag hade haft små, osynliga bebisbrännässlor smekandes mellan mina tår för hin håle vad det bränner och svider!

Scrappat...

Yes, det har jag! Förra söndagen hade vi äran att delta vid fina sessan Julias dop och detta kort knåpade jag ihop åt henne;

Lite enerverande är det när skrivaren inte funkar, den fina versen och maskinskrivnings- snygga texten blev det inget av utan mina magnetbokstäver fick komma till användning men men... what to do?! ;)

Tonåringar...

Jag avslutar med ett redigerat sms som jag och tonårsdottern skrev häromdagen när hon sov över hos en kompis. Jag fick mig ett gott skratt när jag läste hennes svar och konstaterade att hon borde slå sig på nåt yrke som innefattar stor simultankapacitet då hon skriver och sover samtidigt- det är en sällsynt gåva :)

Ta hand om er!
KRAM