lördag 28 juli 2012

Den här helgen...

...blev inte som den var tänkt. Hur och vem som planerat vet jag inte, det klickade inte så bra dom här dagarna. Igår fick vi hämta nyckeln till stugan, alla barnen är hemma, det är festival i stan och det är fotbollscup. Ikväll skulle bror med sambo komma och äta grillat med oss- men nu är ju maken i Umeå på fotbollscup sen igår och väntas inte komma hem förrän vid midnatt eftersom bonusdotterns lag har match 19.40 ikväll. Givetvis är det roligt för flickorna och publiken som är på plats och jag unnar tjejerna alla matcher och all framgång men mitt ego är inte störtförtjust (hu så fult att erkänna det va?!) Egentligen skulle han åkt ner lördag till söndag men just pga att vi skulle ut till stugan så åkte han fre- lör. Med facit i hand så hade det inte spelat nån roll eftersom lördagens stugnatt går bort oavsett. Det var knas att boka stuga från fredag när det var aktiviteter dryga 20 mil bort.
Jo, lite citron osar det från surkärringen men jag gnäller av mig här och sen biter jag ihop och leker vuxen. Våran tid kommer... Men nästa gång planerar jag semestern så den inte krockar med nåt annat ;)

En enda dag på PDOL blev det och eftersom vädret är vackert, stugan är betald och kylen i stugan är fylld med mat så känns det som att festivalen är slut för min del för det här året. Visst hade jag kunnat gå idag med en pank, halvloj tolvåring, en speedad tioåring och en tjurig "jag- vill- gå- själv"- ettåring men näe, det kändes inte så lockande att som ensam vuxen hålla koll på dessa tre i myllret :) Pojkarna har helt olika karusell- smak så dom åker inte tillsammans och det är svårt för mig att lämna en av dom med lillskrot för att åka med den andra. Visst kan dom åka själva men dels tycker dom det är kul med sällskap och sen delar jag deras intresse för att åka :) Men det jag egentligen saknar mest är att handla lite krafs från knallestånden och klämma lite mer streetfood men man kan inte få allt! Fast... jag kanske skulle flirta med maken så att vi kan ta en liiiiten runda imorn innan allt klappar igen och innan vi styr ut till strandlivet, det går nog ganska fort! :) (han brukar inte vara omöjlig)

Jag passade på att lämna lite ljus och lampor i våran stuga igår. Vi har en "stuglåda" som är utrustad med stearinljus, stakar, stående fönsterlampor, tändare, engångssaker osv, saker som jag mestadels har köpt begagnat på kupan och reprisen. Ca 20:-/lampa och 5-20:-/ljusstake är överkomliga inköpssummor för innehållet i lådan :) Standarden i jobbets sex stugor är lägre än Glocalnet så därför drar jag med mig lite bunkar, engångsartiklar och mysljus och därmed höjer vi mysfaktorn och hemtrevnadsnivån! Bara det att vi slipper sitta i det starka skenet från allrummets enda lampa som hänger mitt i taket är ett lyft ;)

Kaos...

Det är totalkaos inne i stan den här helgen. Jag har varit på en av stans stormarknader och sprättat fina 1500 spänn på en delhandling till stugsemestern och hujedamej! Jag körde ett varv på parkeringen, sen åkte jag några meter bort och gled in på en tom ruta som visserligen kostar 13:-/timmen men som gapade tom. Klart värt dom kronorna. Många åkte in på parkeringen, körde ett varv på markplan, körde ut från parkeringen och in igen, tog en runda på övre planet och körde ut... och in igen men nu på det nedre planet... Sen började proceduren om igen. Att dom orkar!
Jag är iaf väldigt glad att jag är på hemmaplan och känner till våra gator. Jag vet alternativa vägar att ta när jag vill undvika dom mest kaosiga stråken men stackars turister som inte har samma möjlighet att välja! Även om trafiken är mindre kul så är det ändå roligt att stan lever upp så som den gör under sommaren! Snart är det höst och vinter och då mer eller mindre slumrar staden in i dvala ;)

Tuffingen...

Tolvåriga sonen är på turné. Han är oftast en försiktig blygis men ibland överraskar han och idag var det en sån dag. Han ville ha skjuts och hämtning till och från en tjej i en by utanför stan. När jag frågade om han träffat henne förut så sa han att dom visste vem den andra var. Men ni har aldrig umgåtts?! Näeee...
Jag släppte av han och vi kom överens om att han hör av sig när han vill hem men senast kl 20. Wow, I am impressed! ;)

Jag, lillan och bonussonen ska nog ta oss en isglass ute på soliga altanen, det gäller att njuta av det underbara vädret!

Ta hand om er och skit i mitt surnegnäll härinne! Jag är impulsiv men det går fort över ;)
sol i hjärta, sol i sinne!

KRAM ❤