måndag 2 april 2012

Tack Helen.....

...för min första tjejfest på eeeevigheters evigheter! Visserligen var jag inte tiptop- egentligen- men jag tryckte i mig allergitablett och ipren/alvedon och snitsade till hår och face, sen kändes läget under kontroll :) I lördags var jag i en ocentral by med nio andra brudar och vi hade jättetrevligt! Vi åt gott, drack gott, sjöng allsång till gitarrspel, gastade oss hesa i "singstar" och skrattade oss trötta i ansiktsmusklerna ;) Jag visste knappt hur många öl jag skulle ta med mig då jag glömt hur mycket alkohol jag tål men hellre lite för många i påsen än för få... moget tänk eller hur?! *s* Jag tog det väldigt lugnt med tanke på att jag varit sjuk under veckan och att det var längesen blodomloppet fick sig en fylla så jag var knappt varm om kinderna när sonen hämtade hem mig. Hör ni hur det låter?! "sonen hämtade hem mig"!! Jösses, var tog tiden vägen?! Det ska jag säga, att när man kan börja ha barnen som fyllechaffis- DÅ känner man sig gammal (men ändå stolt att man har så stor och fin unge) Sen måste man ju ha i åtanke att det har predikats, förmanats och varit generöst med goda råd angående lämpligt beteende och intag vid alkoholkonsumtion så det vore ju skam på torra land om man som vuxen inte själv kan leva upp till detta förståndiga förhållningssätt- vilket inte alltid lyckas även för den bästa *flinar*
Nåväl, av anledningar som jag inte går in på närmare för att inte vissa ska känna sig uthängda ;) så slutade festen tidigare än tänkt (kanske därför jag knappt var kindvarm *ler*) så jag och sonen svängde förbi ett burgeri och handlade lite så innan spöktimmen slog så satt jag, sonen och Matte och käkade burgare med allehanda tillbehör *mums*

Innan jag övergår till något mindre kul så ska jag visa upp lillskrållan, här hade hon gjort sig fin för att uppvakta vår vän Anders som jubilerat och dagen till ära kom lilltofsen på huvudet fram ;)


Nu till eländet! Ni vet ju att en olycka sällan kommer ensam... detta gäller oönskade utgifter oxå. Så här såg det ut för några dagar sedan i stora dotterns rum i ekonomidelen;


Matte bryter upp taket för att kolla läget


Tak, innervägg och isolering ska bort och allt ska torkas upp i väggen


Vårt papptak på garaget har styva trettio år på nacken och nu har det gett upp. Vi har haft hit en som fuktmätt och en takläggningsfirma för att kolla hur jävligt det är.... och det var inte så jävligt som vi hade trott! Takläggaren fixade skadan tillfälligt och ska komma tillbaka och lägga nytt tak när snön är borta och fuktmätningen visade att det behövs några veckors torkning innan vi kan göra en ny mätning och om den visar att allt är ok, sätta nya tak- och väggskivor och måla/tapetsera. Det kommer att bli fint och den ekonomiska smällen blev inte så astronomisk men det är jävligt tråkigt!! dessutom täcker minsann inte försäkringen för skador uppkomna genom yttre påverkan så detta kalas pyntar vi med egna slantar..... slantar som kunde få gå till nya vitvaror, altangolv, inglasning, husvagn, ny ytterdörr i grovis..... Nå, inget att klaga över, det är bara att jobba mer och hårdare så att lönekuvertet blir fylligare :)
Trots stora dotterns ogillande så får hon flytta in i huset några veckor, i sitt gamla rum som ska rustas upp åt Sally. Det känns olämpligt att ha henne ute i bygget med allt vad det innebär men som plåster på såret så får hon ju ett fräscht, upprustat rum när allt väl är klart :)

Kolla in vår tålmodiga och behärskade *host* lilla dotter när hon bygger ihop sin klossgubbe. Den här gubben tog vi fram igår och hon fattade på en gång hur man gör- men det går inte alltid som man vill ändå ;)



Ha en skön måndag och jag hoppas ni har sol, takdropp och fågelkvitter i er närhet!