torsdag 26 april 2012

Dessa tänder....

...dom ställer till det för oss! Dels är liten orolig, klängig och sover dåligt men även vårat blöj- och tvättmedelskonto belastas hårt då magen kejkar ihop för henne. Vissa dar är det 5-6 blöjor på en dag och konsistensen är av det opålitliga slaget. Vi har fått ta av kläder och blöja i badkaret- några dagar i rad- då det pyser ut från alla håll och kanter. Nice- not! Men vad att göra, det är liksom bara att gilla läget och glädjas åt att snutt får ett tillskott av risgryn i munnen så att hon kan börja äta mer "bitig" mat.
Sen vet vi ju att det är övergående :)

Sally mellan sina stora storasyskon :) Jag har frågat dom om publiceringslov och det beviljades, om än lite motvilligt *ler*
OBS- mössan på stora storebror åkte av efter fotografering för i vårat hushåll äter man inte med huvudbonad, inte när vi vuxna ser det iaf ;)

Jag måste få förtydliga en sak; jag har en ofantligt snedbelastad blogg när det gäller bilder och texter rörande familjens barn- jag är väl medveten om det. 95% rör Sally. Men det finns förklaringar och jag vill bara uppmärksamma er på dessa även om jag tror och vet att många förstår utan förklaring (dessutom är det nog ingen nyhet, jag har ordat om detta förr)

Sally är minst och har således inte mycket att säga till om än ;) Ju äldre hon blir desto mer får man tänka sig för och ta hänsyn till hennes integritet men än så länge så känns det helt okej att skriva om hennes blöjor, humör och väl och ve :) Sen händer det ju megamassor kring en liten människa som utvecklas och lär sig nya saker varje dag- ibland flera saker på samma gång. Det ger lite mer "skrivalster" ;)

Av familjens sex barn är hon våran enda gemensamma kotte vilket gör att bara vi två ansvarar och tar beslut kring hennes liv- inkluderat bloggpublicering. Detta beslut kan vi inte ta själva kring övriga barn då det finns andra föräldrar som oxå är vårdnadshavare och som bör få vara med och tycka till. Då jag helst inte drar in dom i vårt vardagsliv mer än nödvändigt så blir det inte att jag lägger ut så mycket kring dessa telningar- men detta är barnen upplysta om eftersom jag inte vill såra dom eller få dom att känna sig mindre omtyckta/ värda att uppmärksammas i samma utsträckning som lillsladdar'n våran :) Rättvisa, öppenhet, omtanke, kärlek, respekt, ärlighet är viktiga ledord i mitt liv och min barnuppfostran!

Sen är ju det mesta pinsamt kring en tonåring ;) och jag vill inte hänga ut eller skämma ut dom med att visa eller skriva om dom i för stor utsträckning. Dom gånger som storbarnen är med så är dom tillfrågade!

Däremot har jag inte frågat om lov kring skrytet som följer men den smällen tar jag :) Vi var på en intressant föreläsning igår med Patrik Sjöberg och under dom två timmar som vi var borta, skötte vår 14-åring. Och som hon skötte! Det var en fröjd att komma hem! Hon hade plockat ihop, dammsugit, tömt diskmaskin, torkat köksbänkar, gått ut med sopor och servat Sally (som var den egentliga uppgiften) med kvällsgröt, blöjbyte (skit såklart ;)) och nattning.

Stora sonen var duktig och drog sitt strå till stacken genom att vika ihop torr tvätt och hänga en blöt. Sen var det planering och packning som gällde för hans del för idag, strax efter 4 på morgonen, blev han upphämtad för färd till flygplatsen. Lyllopojk, han är på väg på studieresa till Prag... och om en månad åker klassen till Turkiet... Vi var till Finland i nian, nån annan skolresa har jag inte haft sååååå.... det var inte alltid bättre förr ;) Jag hoppas dom får riktigt roligt på sina resor och att det inte bara är råfest som står på agendan. Några trevliga minnen att bära med sig för resten av livet vore inte helt fel men.... dom är på sitt 19:e år så man har inte så mycket att säga till om, annat än att ge goda råd och finnas till hands vid behov :)

Mattias har påbörjat arbetet med att byta ut kantbrädorna på garaget och det behövdes för dom såg skamfilade ut! Fasadlampan och dess eldragning är bortplockade vilket gör att vi har nya brädor i ytterpanelen- vilken tur att vi ska måla hela garaget när väder och vind tillåter det :) Nu blir det fräscha, nymålade brädor och nya spotar i underspikningen. Sen kommer nytt tak och plåtdetaljer på det och fif*n så stiligt det kommer att bli!
I garaget ligger ett gäng inoljade brädor som ska grundmålas, spikas upp och täckmålas. Den starka lukten smiter in i huset så dagtid när vi är hemma försöker vi ha garageporten på halvflagg. Tyvärr har vissa av grannskapets katter uppmärksammat detta och i morse schasade jag ut en ur garaget. Förbannat!! Synd på så fina och söta djur men nästa gång kommer jag att skrämma dom till andra änden av kommunen- minst!

Hmm... ibland är det bra att missa vissa saker vid skifte av årstid ;) Tydligen sitter myggnäten kvar i fönstret hos vardera blivande tolvårings rum- praktiskt för då slipper jag knåpa dit dom nu när våren är på G :) (fönsterputs?! Njae, det sparar vi nog till hösten)

Jag vet att jag har visat dessa "äta- gröt- själv- bilder" förr men nu la jag in dom i ett redigeringsprogram och därför bjussar jag på dom igen ;)

Nu säger jag tack och hej för den här gången, några dunder och sprak och en efterföljande odör gör att jag sätter en stooor peng på ett bajsblöjbyte- igen! :)

Ha en bra dag och ta hand om er!!
KRAM