måndag 21 mars 2011

Bebisbubblan...

...har fångat in mig likt en seg, regnbågsglittrande såpbubbla! Var det så här det var att ha spädbarn?! I så fall har jag general-glömt den sirapsliknande seghet som omger hela tillvaron. Ta bara en sån självklar sak som att komma i rena, funktionsdugliga kläder för dagen- det är inte gjort i en handvändning... och då är vi ändå hemma båda två! Jag är inte en omständlig mamma- snarare kanske en klemande, i vissa fall curlande typ (enligt maken iaf)- så jag gör mig inte uppställd men hur det än är så blir man så attans ineffektiv och seg *suckar* Inte för att jag har någon större brådska i livet just nu, jag njuter av vår sockertopp alla dygnets vakna timmar och försöker ta tillvara på min sista spädbarnstid :)

I min inkorg på mailen ligger olästa och obesvarade mail och detsamma gäller mina sms i mobilen. Jag har flera personer i mina tankar som jag borde slå en pling till- om inte annat bara ett snabbsamtal- men tror du det blir av?! Säkert framöver men just nu går dag efter dag förbi och sent på kvällen när det är dax för nattning, kommer alla "måsten" upp i skallen som gubben i lådan och mitt samvete dukar snart under av den växande tyngden. Det är tur att jag har vänner som är så förstående! Tack för att ni finns kvar och för att ni hör av er när jag har grott inne! :)

Vi har- peppar, peppar- en välmående tjej som fortfarande visar upp ett förnöjsamt beteende. Man brukar av farten benämna barnen som "snälla" och även om deras mående och beteende inte har det minsta med snäll/ mindre snäll att göra så tycker jag inte att det gör något om man ex frågar "är hon snäll?" Det enda jag kan klaga på är att fröken Bestämd ratar ena mjölkbehållaren pga en vårta som inte faller henne i smaken. Jag har testat alla möjliga metoder och lyssnat på div råd men hon vill bara inte göra mig till viljes. Enligt vår underbara BVC- sköterska Marianne går det superbra att bara amma från det ena bröstet och min farhåga att jag ska se ut som en pråm med slagsida var tydligen bara en farhåga för man blir inte mer sned eller osymmetrisk än vad man redan är av naturen *ler* Jag lever dock på hoppet så jag pumpar den ratade stackarn och fryser in den mjölken. På tal om stackarn... den sida som lillan accepterar blir givetvis hårt ansatt och utan att gå in på vidare detaljer så kan man lugnt säga att både jag och vårtan vill gråta varje gång den hungrande, ivriga pippifågelmunnen tar sitt grepp *ajaj* Mat får hon då så det räcker, nio dagar gammal hade hon gått upp till 3680 gram och vuxit till 54 cm.

Vi har haft gott om besök sista veckan och Sally har fått enormt fina presenter, större delen bestående av kläder men även en "min första bok" och några leksaker har hon fått. Det roliga är att det kommit presenter från oväntat håll, mina mellanbarns pappa med familj kom med ett paket och likaså nämnda barns farmor och farfar- det tycker jag är stiligt och stort :) Av sin far fick hon en liten present förra veckan när han var på hockey och såg Luleå- Djurgården i 5:e kvartsfinalmatchen- snart kommer han väl hem med ett helt matchställ *s*


På tal om hockey så känns det SÅ jäkla roligt att Luleå knäppte många kritiker och tvivlare på näsan igår när dom vann sista och avgörande kvarten! Alla snackade mest om att Djurgården var på väg att bli historiska för ingen har någonsin vänt ett 3-0-läge till 3-4-läge och det var just det stockholmarna hade chans till igår. Mindre snack var det om att Luleå gjorde en liknande resa för tio år sedan när dom vann i sista och avgörande- allt för spänningen *S* Jösses vilket spel dom hade igår... och vilken härlig hockey båda lagen bjöd på!! Nu är det ju riktigt spännande framöver för nu möts Luleå och Skellefteå i semifinal-omgången. Det brukar bli heta, tighta matcher mellan norr- och västerbotten och det bästa av allt- hela familjen blir nöjda nu när vi Luleå- anhängare kan se match samtidigt som våra Skellefteå-hejande barn :) Förut har dom fått stå tillbaka om lagen haft match samtidigt för i detta norrbottniskt placerade hushåll är Luleå nr ett på priolistan, så är det bara...

Mitt scrappande är lika med obefintligt i dagsläget så jag har tyvärr inget att visa upp. Däremot har en vän till mig beställt ett kort så jag ska ta tag i det nu i veckan, det gäller bara att tro sig när man ska göra annat än amma, byta blöja och dumstirra på lillan *ler* Har påbörjat mitt livs första skapelse på "One true media" men än är det ett tag kvar innan jag kan lägga ut det här... den sega bubblan vet ni ;)

Nu har jag bloggat klart för idag, har en trött tösabit hängandes på en arm så skrivandet går inte med rallyfart ;)

Ha det gott alla därute och sköt om er!!