lördag 12 februari 2011

Solen skiner....

... utetempen visar -12 grader och jag känner mig glad :) Att det underbara vädret gör sitt är självklart- och att våra 10-åringar frivilligt dammsuger, skurar golv och putsar toaletten på övervåningen utan att jag ens nämnt något! gör givetvis oxå sitt! Men även gårdagens överraskning sitter i än. Mina svärföräldrar kom förbi med textilier som ska bäddas in i vagnen och jag blev jätteglad :) Dom hade investerat i världens skönaste skinn, ett mjukt innertäcke med tillhörande kudde samt rosa Mumin-påslakanset- men det sistnämnda har jag inte öppnat upp än ifall det är "fel färg" *ler* Övriga saker är placerade i vagnen så nu är även den redo för att ta emot ett litet liv :)

Här kommer utlovade bilder från den supercoola vagnen som min egen världens-bästa-farfar ordnade fram när jag skulle få stora sonen för 18 år sedan. Den är i ursprungsskick! Färgen är mörkblå även om bilderna vill luras och se lätt blå/lila ut.


Den är så unik och känns som en rolls-royce när man kör omkring med den. Värsta gunget i den och rymlig för två bebbor- nackdelen är att liggdelen är as-tung, stommen är av trä och som sagt, insatsen är större än vanligt så den är inte lättast att hantera när man ska ta isär vagnen. Dessutom ska man haka på sitt-delen den dagen det blir aktuellt, det är ingen combivagn det här ;) Jag har sökt liknande vagnar på nätet för att kolla in ev årtal men det är svårt att hitta! Någon som har en aning om hur gammal en sån här tingest kan vara? Jag gissar 60-tal men har egentligen ingen aning.

Skinnet från Mini´s farmor och farfar


Insida liggdel vagnen


Fram- och bakvy (original-"korgpåsen" ligger under vagnen)


Fina detaljer på vagnssidorna

Den här kommer jag att vara rädd om och spara framöver! Vill ingen av våra barn ha den så kommer den nog väl till pass den dagen vi berikas med barnbarn som ska skjutsas omkring av stolta far- och morföräldrar *ler*

Min vän och nyblivna mamma Lisa inspirerade mig till att göra en liknande lista som hon hade i beredskap för den/ de som skulle rycka in om förlossningen blev aktuell under barnvecka. Här finns det mest väsentliga rörande barnen såsom skoltider, telefonnummer till fritteavdelningar- sjukanmälan och även till deras övriga föräldrar. NU är det mesta klart- nu väntar vi bara på att lillkotten ska vilja komma ut till oss :)



Även om jag har en glad-dag idag så är jag rätt less mig själv, och det är jag oavsett sinnesstämning och humör. Det stånkas och stönas så fort jag ska röra på mig och även om jag klänger mig ner i badkaret för en dusch så fort orken finns, så känner jag mig ofräsch! Det har väl att göra med att alla mina känselspröt och sinnen är i givakt för jag märker att hörsel, smak och lukt är extremt överkänsliga! Varje dag suckar jag över mig själv och känner mig som en patt-svettig, hudrandig, fot-stickig, hålögd valross som ryter till höger och vänster. Stackars min familj! Tur att det snart är över! Jag vet att vissa problem kommer att finnas kvar (fogar, patt-svett, trötthet) och endel tillkommer (mjölkläckage, avslag, humörsvängningar,ajaj i nedre regioner) men det blir även en viss avlastning på andra fronter. Även om degmagen finns kvar så kommer jag att kunna sova bättre i.o.m att jag kan ändra läge lite lättare- bara en sån sak *ler stort*
Bild lånad från nätet

Hoppas även finkänsliga läsare finns kvar nu utan kräk-känsla i strupen *S* Jag har ändå censurerat mitt språk, i vardagligt tal med vänner låter jag betydligt värre ;)

Våra 00-or har en överraskning på gång till ikväll så nu ska jag väcka stora dottern, skjutsa 10-åringar till affärn (handling till överraskningen) och sen blir det nog pysselhörnan en stund :) Har påbörjat en beställning som ska färdigställas.

Ha en skön lördag och som jag sagt förr- ta hand om er!!