söndag 27 februari 2011

Den stora utspända magen....

... är fortfarande kvar! Vi har nu enbart ÅTTA dagar kvar och jag vill lova att jag inget hellre önskar än att dom egentliga dagarna är färre för nu längtar jag till att få hålla Mini i mina armar istället för att ha en busande bebis i magen :)



Jag testar att lägga in en video från min mobil där man ser hur liten busar i magen. Nu kanske ni förstår varför vi ibland funderar VAD och inte VEM som är i magen. Detta har eskalerat nu i slutet och det är kanske inte så konstigt med tanke på hur trångbott bebisboet är vid det här laget :)
Jag är inget tekniksnille men jag tror att man behöver Quicktime för att kunna se den 30 sekunder långa snutten....


Jag hade tid för kontroll hos morskan i fredags (V38+3) så när jag torsdagkväll kom sladdandes i mina sköna tjocksockar och drattade på ändan i hallen( jo, en valross kan få upp så mkt fart att det blir ett okontrollerbart bredställ runt ett hörn) så var det inget jag härjade upp mig för. Ingen blödning hade jag och det som kändes ömt och spänt i magen var mer en känsla av en sträckning- inte så konstigt med tanke på att hela kroppen inklusive den utspända magmuskulaturen gör allt för att dämpa fallet så bra det bara går! Nå, när morskan fick höra talas om fallet så blev det en ytterst snabb kontroll av SF-mått (magen har inte växt sedan förra kollen), blodtryck (börjar stiga men är inte alarmerande högt) och stick i armen för två blodrör (toxiska prover för att kolla en ev havandeskapsförgiftning igen pga svullnad, blodtryck osv) så bar det iväg upp på las på spec.mödra för en läkarkoll. Jag hade väl egentligen inte tänkt på vilka konsekvenser ett fall kan få men nu blev det ultraljud för att se så att det inte uppstått någon blödning i eller bakom moderkakan- då blev jag lite darrig kan jag säga! Allt såg dock bra ut och även näringsflöde i navelsträng och mängden fostervatten såg normalt ut så då kunde vi andas ut! Läkarens klämkäcka slutkommentar (sagd med ett stort leende) när jag gick ut från undersökningsrummet; "du får skaffa sockar med anti-halk, som små barn har" *hrpmm*.... Nästa koll hos min vanliga morska är redan imorn måndag och då kanske det blir ett mer lugnt och harmoniskt besök :)

Efter dessa kontroller kom min far med fru och hämtade upp stora dottern och hennes kompis för en myshelg i slalombacken med boende i deras fina husbil. Vädret är helt otroligt, från att ha haft 20-30 minusgrader är det nu plusgrader och sol!! Ljuvligt för vintercamparna ;) När skidåkarna hade avgått kom mina svärföräldrar förbi med svärfars specialplättar (alla gillar dom skarpt men vissa av våra ungar skulle kunna äta sig förstoppade på dessa *S*) och svärmors smörgåstårta. Mumma säger jag bara! Sedan kom mammas gulliga barndomskompis Anne med en stooor gryta innehållande god palt- hur lyxigt hade inte vi det?! Anne mailade mig i veckan och tyckte att "kan inte ni komma till paltgrytan så kommer paltgrytan till er" och så har den snälla människan stått i sitt hem ca 16 mil bort och gjort storkok som hon kommer hit med!! Hon hade t.o.m varit så omtänksam mot gravidkänsligheten att hon haft fläsket nedfruset innan det skulle stekas. Beundransvärt och tacksamt! Så fredagsmiddagen intog vi tillsammans med Anne och min mor och sju barn (bonussonen hade en kompis på besök) så det var trångt om stjärtplats men gott om hjärteplats *ler* Vi är väldigt rika, det känner man när vi alla sitter samlade runt bordet och faktiskt har det rätt mysigt i all "surrighet" och "stökighet"

Tvättis då.... Jamen det går ju framåt! Nu har vi fått dom nya maskinerna på plats och vi tvättar och tvättar och tvättar.... Smutsberget minskar och det känns urlyxigt att kunna spola vatten i tvätt-hon, att få torr, tumlad tvätt som bara behöver vikas ihop och ett varmt golv att stå på (kan man bli en "tvätto-man" bara pga att det är så skönt på golvet?!) Även groventren har fått väv och målarfärg på väggarna och nu håller Matte på med läggning av innertak. Efter det kan vi få upp fungerande takbelysning och slippa kisa i det starka skenet från bygglampan som vi använder oss av för tillfället *ler*
En liten bild av min arbetande kärlek kan ni få :)



Anledningen till att jag är uppe så här tidigt en söndagmorgon är att Matte blev utringd på nattjobb sent igår och han kom hem strax efter sex på morgonen- klarvaken bebis och mamma :) Jag fann att det var lika bra att stöna och stånka mig upp innan han somnade och så kan jag ta igen mig i soffan under förmiddagen så får han sova ostört- lite snällhet finns i mig iaf *s* Nu ska jag gona ner mig bland kuddarna och slumra en stund innan skidorna börjar på tv- me like!!

Ha det gott mina vänner och njut av solen och vårkänslorna!