torsdag 3 februari 2011

Nu är jag ÄNNU mer avis...

... för nu har även den blivande tvåbarnsmamman nedkommit med en kotte. En helt bedårande söt liten kille med massor av hår på knoppen. Allt hade gått bra och vi väntar på att få skåda underverket i verkligheten men det blir till helgen tror jag. Jag utgår från hur jag funkar och jag vill inte ha besök första dagarna tillsammans med en ny bebis, jag vill landa lite i tillvaron först innan alla nyfikna, omtänksamma och vänliga vänner kommer på besök. Närmaste släkten är ju en annan sak, dom räknar jag med att dom kommer rätt fort men det brukar kännas lagomt dom första tre- fyra dygnen.

Jag gissar att vår lillplupp kommer ut med ytterst lite hår på huvudet- och dom få stråna som sitter där kan nog tendera att skifta i en rödlätt ton. Två av mina tre barn är nämligen rödhåriga (mamma-arv från mig för jag föddes med den eldiga kulörten) och Mattes skägg skiftar i rött så det finns påbrå :) Däremot var ingen av våra fem barn speciellt hårfagra första tiden så det blir väl liknande nu... I och för sig kom ju mattes barn så tidigt att dom nästan inte var färdiga men hårväxten brukar ändå vara ganska utvecklad i ett tidigt stadium av graviditeten.

Vi var på kontroll i tisdags- v35- och allt var bra. SF-måttet följer veckan så det blev 35 vilket är helt normalt och mina övriga värden är inom bra gränsvärden. Nu märker jag att det är en stark bebba som börjar få ont om plats för det tar riktigt ont när alla akrobatiska rörelser sätter igång. Det är svårt att säga vad som är vad men det blir mer tydligt att det är specifika kroppsdelar som putar ut och ibland kan man nästan tro att det är en alien som är på väg ut genom huden- SÅ stora och kraftiga bulor putar ut ibland. Sen är det en lättretlig filur där inne, många gånger behövs det inte mkt så får man ett motdrag, ex om jag kliar mig på magen så får jag en jättespark i retur *S* Effekten blir densamma om man trycker på magen, då märker man att någon bor där inne och uppskattar buffningen hemskt lite ;)
Även mina känslor återspeglas i litens rörelsemönster, det är väldigt tydligt att det blir mer aktivitet i magen när jag är ledsen, stressad eller orolig. Jag kan knappt se en spännande film nuförtiden för det tar ruggigt ont när hela magen böljar fram som en vågmaskin!

Jag har varit på min arbetsplats och hälsat på kollegorna på skiftet och inför detta besök hade jag knåpat ihop varsin after- eight- automat åt dom. Stackarna får vara mina försökskaniner när jag gör något nytt, tur att dom flesta är riktiga gottegrisar så dom uppskattar sina saker *s* Nu vet jag vad jag ska förbättra och hur jag ska förfina mina alster. Jag kan helt ärligt säga att jag saknar mina kollegor väldigt mkt redan nu!

Alla framifrån (klicka på bilderna för större storlek)
Alla uppifrån

Detalj 1
Detalj 2

Detalj 3

Detalj 4

Annars då.... Ja, jag gör inte mkt nytta för världen, det ska gudarna veta. Jag känner mig klumpig, trött och ineffektiv men jag vet ju att det kommer andra tider snart så jag försöker vila mig ordentligt inför vad som komma skall. Matte knogar på i tvättstugan och jag planerar, ritar upp och försöker hitta allt som ska inhandlas i form av duschutrustning, vitvaror och skåpar. Det är inte lätt!

Jag är så glad att vi har våra fina föräldrar- dom underlättar vår vardag, nu mer än vanligt! Mattes föräldrar bjuder oss på mat med jämna intervaller och det är uppskattat att få komma till dukat bord och bara inta god mat. Har inte vi tid att komma dit så kommer dom till oss med lagad mat- toppen :) Att dom även hållit oss med ved hela kalla vintern är ju oxå ett stort plus (spec för frusna jag *ler*)
Min mamma hjälper oss väldigt mkt med vår tvätt nu när vi är helt uppställda och utan maskin. Hon ber oss komma med ett gäng tvättpåsar och så tvättar, torkar och stryker hon åt oss innan vi får komma förbi och hämta rena kläder samtidigt som hon vill ha ett nytt skitigt gäng levererat. Suveränt!

Näe, det blev ett kortare inlägg den här gången men jag måste fixa proceduren med en duschning i badkaret innan vi ska på middag hos mina svärföräldrar- och en dusch i badkaret är ingen lek för en flodhäst med fogbesvär! Många gånger blir jag ståendes med ett ben i karet och det andra utanför- och vet inte hur fanders jag ska få in det andra benet utan att gå itu! När jag sen har duschat klart och ska ta mig ur är det samma visa- och att kommas åt överallt för torkning med handduk, ja det ska vi inte ens prata om för då ångrar jag mig på stört och struntar i dagens dusch *S*

Tack för alla kommentarer, hade hela ELVA st i förra inlägget och jag blir rent ut sagt skitglad! Det märks på min besöksfrekvens att intresset ökat för framtidsrapport, jag gissar då att det är en bidragande orsak. Jag lär ju skriva mer om hur graviditeten framskrider och om det börjar hända något när det närmar sig så fortsätt hålla utkik :)

Ha det bra mina vänner och på återseende!