måndag 7 januari 2013

Barnmisshandel...

...av en lättare form men dock... Vi kör efter BVC's rekommendationer och testar att ge lite mjölkprodukter men nu får det fan vara nog för ett bra tag!! Igår åt vi köttgryta med mjölkprodukter i och i natt har vi haft en av våra berömda "sacco-nätter" :(

Det började precis när vi just bestämt att även vuxna måste sova innan klockan slår över till spöktimmen. "Pappi" hör vi från spjälsängen vilket innebär att snorpan vill ha ett papper. Jag trodde hon ville torka snor från sin förkylda näsa så hon fick en pappersbit och sen släckte jag. Hon la sig men efter en stund satt hon upp igen och ett misstänkt "kräk- gurgel- ljud" hördes i mörkret! Upp i rallyfart, tända lampan och där satt en olycklig tjej med - ja, är du känslig så sluta läs bums!- lite peck i munnen. Inget i sängen! Bra där och BästMatte som skulle upp 5.00 tippade att det var slem från hostan som skulle upp och var cool i bedömningen när han sa att han trodde att det skulle bli en lugn natt. Tyvärr trodde han fel...

Man märker att vår stackars unge har varit med förr. Hon satt i min famn i en sacco framför tv:n och såg på Pippi i timme efter timme och inte en gång misslyckades hon! Varje gång det var dags så tog hon ut tutten och bad om papper, då var det bara att ta fram baljan, ge henne en pappersbit och med min ena hand som stöd för pannan fixade hon allt med bravur! T.o.m när vi gick på toan för att tömma och skura ur baljan inför nästa laddning så gick hon fram till toastolen och helt snyggt placerade hon nästa omgång där! Imponerande av en som inte ens fyllt två år- samtidigt tragiskt att hon varit med så många gånger att hon vet hur "man gör" när det ska till att kräkas! :(

Utmattad!

Vid sex-tiden somnade en mycket trött liten tjej och hennes aptrötta mamma! Jag satt som ett vinglande, halvsovande "klockan- fem- på- efterfest- fyllo" med nickande huvud och ögonlock som bara ville klistra ihop så för mig var det en fröjd att få bära upp min sandsäckstunga, avslappnade dotter till våra respektive sängar för några få men livsnödvändiga timmar sömn.

Hon är piggare nu men jag tar vab idag, dels för att utesluta ev magsjuka och dels för att kroppen tagit stryk inatt och eftersom pappan i huset sliter för brödfödan så har jag inte så stor chans till återhämtning förrän senare. Eftersom vi masade oss upp redan 9.30 så sitter jag mest och trånar efter en liten lunchlur men den lär ju dröja ett tag till!

Tid till reflektion har det funnits gott om inatt. Inte är det bara Staffan Westerberg som tillsammans med sin storpotät har äventyrat den psykiska hälsan för oss 70-talister! En övermodig Pippi som skjuter omkring sig med revolver, går på lina mellan hustaken, hänger på fönsterkarm och ramlar från flera våningars hus, kör bil på Karlssons klister, "flyger" från en stor klippa.... Ja, det finns väldigt många förslag på olämpliga sysselsättningar och aktiviteter för barn i dessa filmer. Jag diggar Astrid Lindgrens filmer men dom är fulla av självgoda, dumdristiga barn som har mycket ofog och fuffens för sig.

"[...] och den fula flugan flög..."

"Nä, det gick visst inte nå bra!"
(Men hon lever ju iaf!)

Well, well... Simma lugnt, I'll be back!