söndag 28 mars 2010

Snöallergi....

... är under utveckling i min kropp! Ni som bor i Piteå med omnejd vet hur genomjävligt det har varit idag. För vår del blev hela dagen förstörd. Vi hade nämligen bokat en timmes familjebowling på eftermiddagen, strax efter stora dotterns fotbollsträning. Tanken var att det skulle bli ett trevligt avslut på vår "barnvecka". Redan vid uppstigning ur det varma sängbolstret såg vi att det fullkomligt vräkte ner ä n n u mer skitj%*&a snö. Pappa i huset jobbade i sin anletes svett för att få fram lilla skruttbilen- och när han väl lyckats med den bedriften kom nya bud från chefen- jag alltså ;) - vi skulle ha stora bussen. Hej å hå, maken körde snöföran djupt i snön och skottade fram den bilen oxå. Sen lastade vi in hela ung-skocken i bilen och backade ut från gården... och sen kom vi inte längre! Vi satt döpall i snön! Matte jobbade i synk med bilen och vi tog oss nån cm innan det återigen blev stopp. Sådär höll han på ett tag, irritationsrosorna på kinderna växte i takt med att bilen började lukta lätt bränt. Till slut tog tålamodet slut för han och vi blev i princip utkörda från bilen- och lika bra var det för envis som han är så skulle han bara få bilen framåt. Medan han var borta skottade vi andra fram infarten lite mer och efter en lång stund kom kärleken gående till fots- betydligt lättare i sinnet. Bilen stod visserligen kvar på en allmän parkering i närheten och själv hade han hunnit ge en hjälpande hand till både en och tre fastkörda medtrafikanter men för tillfället slapp han ju iaf sitta och svära med däcken slirandes i snön. Överallt stod fastkörda bilar- och då bor vi ändå i Norrbotten där vi har stor snöröjningsberedskap och gott om fordon för ändamålet!
Behöver jag säga att både fotbollsträning och familjebowling blev inställda?!

Förutom att snön satte käppar i hjulet för dom aktiviteterna så hade jag tänkt åka ut ytterligare en dag på stans första scrapmässa. Vi har otroligt duktiga och driftiga tjejer i vår förening NorthernLightScrappers och dom hade alltså anordnat mässan som pågick både igår och idag. På hemmafronten hade vi ju ledighelg OCH barnen så vi hade lite planer på att hitta på något hela familjen men vädret bjöd ju inte direkt upp till dans så jag och dom tre minsta kottarna passade på att besöka mässan en kortis under lördagen. Vi smet iväg mellan två trevliga besök av barn- och vuxenkompisar :) Men mässan- vilket eldorado!!! Hade jag haft tusenlappar så hade jag shoppat upp allt, det fanns SÅ mkt fint! Hela upplägget var toppen och jag hoppas att det kommer fler tillfällen, då kanske jag kan bidra med mer arbetsinsats än bakning till caféet.

Nå... lite fick jag ju inhandlat, här kommer bildbeviset- och detta är bara det JAG handlade, barnen köpte egna saker :)

Det blev en himla massa scrappande då vi kom hem, ungarna flög upp till sin hörna och jag smög in i min *s*

En godisask har jag minsann hunnit altra senaste dagarna, likaså en påskpåse :)
fram godisask

bak godisask

påskpåse

Earth Hour?! Jamenvisst, klart vi var delaktiga. Tv:n stängdes av, popcornen var färdigpoppade och alla lampor släcktes 20.30. Jag har en allmänt känd ljusmani, fort var det gjort så lyste drygt 60 stearinljus av olika sorter i huset och så tände vi en stor brasa i kaminen. Hips vips så var det nästan dagsljus inne *S* Nu var det bara i kök och vardagsrum jag skulle tända men för att barnen skulle våga gå på toa var jag tvungen att tända några där inne... och för att komma till toan måste man passera genom hallen så givetvis brände jag på några vekar även där :) Sen undrade barnen "vad ska vi nu hitta på när inte tv:n är på?!" Jaha...ännu ett I-landsproblem... Det blev till att plocka fram ett Jenga-spel som roade dom små ända tills den el-lösa timmen var över och det var nattningsdax. I slutändan blev denna timme den mest mysiga och familjära timmen vi hade den dagen!

Även idag har kära kocken i huset trollat med maten- och sanningshalten *ler* Vi åt en pastarätt innehållande bl.a kassler, lök och färsk svamp till middag (mumsigt värre!) Våra stadsungar har vant sig vid burksvamp- skämmigt men sant- och nu när det var bitar av färsk svamp så kände dom inte igen innehållet på tallriken. "-Vad är det här för nå?" frågade familjens blivande åttaåring. "-Är det svamp?!" (Han tolererar nämligen bara svamp på pizza, inte annars) Pappa kocken svarade helt allvarligt "-Näe, det är som... ja, det är som typ lätt-kött". Jaha, okej...sen var det inte mer med det. Barnen konstaterade att det var lite tuggmotstånd i "lättköttet" men ner i magen gick det. Jag gick till ett annat rum för mitt minspel hade avslöjat allt för dom, sämre pokerface hittas inte då jag är i närheten!

Imorn ska jag eg jobba fm men 00-sonen har fått en kallelse till tant doktorn så vi ska köra dom 6-7 milen till stora sjukhuset för undersökning och ev operationsbeslut. Han blev olyckligt knäad under lek i somras på pojkarnas "ajaj-ställe" och mest troligt är det detta som orsakat ett bråck. Symptomen blommade upp för några veckor sedan men efter dagar med superont så har det lugnat ner sig. Det är ändå en jätteorolig kille som kommer att hålla mamma hårt i handen imorn, det sa han vid kvällens nattning. Jag kan lova att mamma kommer att hålla lika hårt i lillmannens hand :)

Nu tror jag att det är dax för en liten stund av bokläsning innan dom gröna ska titta på insidan av ögonlocken.

Ha det bäst och sköt om er!!