måndag 25 juni 2012

Midsommarhelgen....

...blev en intensiv helg men det var att vänta :)

Fredag...

Morgonen började med ett besök på fina butiken Tistel där vår vän Pörni var på plats några timmar innan öppning. Ni måste göra ett besök till denna butik när ni har tid över, när vädret inte tillåter strandhäng eller när ni ska ha något fint till er själv eller till andra! :)

Vid Sallys lunchvila var det dax för förberedelse inför kvällens firande. Jag hade en enorm hjälp av stora dottern som bl.a hjälpte till med lillasyster-skötning och pollen-torkning på altan. Vid 17 kom första glada vännen och vi satte oss på soliga altanen med varsin kall dricka. Dagen till ära hade vi lillsnorpan, stora tonårsdottern och en kompis till sistnämnda som enda närvarande minderåriga, utöver det var vi ca 12 vuxna som firade ihop. Under kvällen kom och gick det folk och det är ju så det ska vara :) Det blev grillmiddag, kubbspel, surr, jordgubbar/grädde/glass- efterrätt och när allas vår trubadur T kom så blev det allsång. Tyvärr slutade min kväll hyfsat tidigt (vid midnatt) eftersom nån måste förbarma sig över lillsnorpan som inte gärna sover själv när hela balkonggolvet tre meter från hennes spjälsäng lyfter av skratt, stoj och sånger. Till saken hör att vårat sovrum är ovanför altanen och även om Villavarms hus är väl värmeisolerade så är dom inte speciellt ljudisolerade utan allt hörs!
Ska jag vara ärlig så mådde jag ändå rätt skönt! En bra bok på paddan, ett stort glas cola med is i, ett glatt gäng som sjöng "ful-visor" blandat med vackra "Halleluja" och en mjuk lillkropp i mitt sällskap som andades bebissnusandes mellan visorna utifrån- jag tyckte inte synd om mig själv direkt ;)
Vid 2-tiden var partyt över och BästMatte röjde undan det värsta innan han kröp ner bredvid mig.

Lördag...

Vi hade turen att bli bjudna på middag hos mina snälla svärföräldrar och inte vilken middag som helst utan... mmmm.... surströmming! :) Och det är här som min utlovade bildkavalkad på lillsnorpan kommer eftersom hon ju var den som var i fokus och som hittade på ett och annat att göra ;)

En lovely daggmask hittades och den skulle hon stolt visa upp. Synen när hon i princip fick jaga farmor med den dinglande masken mellan fingertopparna, den slår det mesta den dagen ;) Farmor gillar inte mask och ville absolut inte vara nära den och Sally i sin tur, ville väldigt gärna visa den för farmor *S*
För egen del var jag mest orolig att hon skulle hinna trycka in den i munnen, dit ju allt ska för att avsmakas, men som tur var så kom hon aldrig på den idén! DÄR hade min gräns nåtts och passerats med råge! *urk*

Sötaste gräsklippartjejen i hela världen ❤

Den här bilden är så sommarfin, lilla Sally med farmor och farfars stora träd i bakgrunden.

Söndag...

Mitt projekt.... Jag visade ju en liten hint i förra inlägget och här är resultatet so far....

Min klädhängare är utsågad ur MDF-skivan :) Nu ska den putsas till, målas och prydas med knoppar och texten "välkommen". Sen ska den få belysning på baksidan och fästas med distanser på väggen. Tror det blir fint när det är klart, eller jag hoppas iaf!
Fler bilder kommer löpande allt eftersom arbetet fortskrider.

Medan jag sågade ut trädet så var BästMatte duktig och förbarmade sig över den skitiga bilen. Sexy Man gick omkring med solen lysandes över den bara överkroppen och den synen fick det att pirra i hjärtetrakten- och är det så, så är det väl ett gott tecken?! ;) Allra bäst vore om han ålade runt på bilen i tvättskum som på en reklamsnutt men då skulle jag tro att pirrkänslan i hjärtetrakten dog ut och ersattes av hjärtinfarkt orsakat av skrattanfall :)
Hon som sätter våra hjärtan i brand hjälpte oxå till men hon tvättade sig själv mer än bilen ;) Tvättsvampen gnuggades mot magen och foten doppades i hinken men nån gång ska vara den första och så småningom lär hon sig *ler*

Efter min snabba trädsågning blev jag upphämtad av Jenny. Vi åkte ner till Gallerian där vi tillbringade några timmar. Vi surrade, skrattade, shoppade och fikade- lite egentid på tu man hand och OJ vad jag behövde det! Att jag dessutom hittade flera plagg som faktiskt passade på min skumgummi-bulliga kropp gjorde ju inte saken sämre ;)
Jag ska inte skryta upp denna donna så mycket just nu men jag kan säga att hon är omtänksam, generös, galet rolig, snäll, pålitlig, .... näe just det, jag skulle inte skryta upp henne ;) Men jag känner sån tacksamhet att hon är i mitt liv, i glädje och sorg. Vi har jobbat ihop, pendlat ihop, pluggat ihop, skrattat ihop, gråtit ihop, rapat ihop, fisit ihop..... Vi har gjort nästan allt ihop- så som vänner gör! När jag hade min tuffa period med extrem värk så fanns hon där för mig, när farfar insjuknade och dog så fanns hon där för mig.... Det vi aldrig har provat än är att diskutera, bli osams eller prata illa om varandra bakom ryggen på den andra och det är jag övertygad om att vi aldrig någonsin kommer att göra heller! Enda nackdelen med vår vänskap är att vi ses alldeles för sällan men vi är båda heltidsarbetande skiftare på varsin pappersfabrik så det är knivigt att hitta luckor i tillvaron.
Behöver jag säga mer om hur värdefull hon är för mig?!
(sorry Jenny för att jag hänger ut dig;))
Jag har fler vänner som jag skulle kunna skriva om, ditt och datt, bra och dåligt men jag väljer att försöka fokusera på människors braiga sidor. Sen är det sällsynt att jag skriver personligt om vänner överhuvudtaget men just nu, just idag, så ville dessa ord ut :)

Det där blev en rejäl avstickare men för att återgå till min söndag.... Senare på eftermiddan blev det grillmiddag på altanen i den varma solen och soffslapp mot kvällskvisten. Vid läggdax testade vi dom nya duo-lurarna från clasO som möjliggör filmtitt på paddan, nerbäddade i sängen, med ljud i våra öron för att inte väcka lillsnorpan. Igår bjöds det på "En gång i Phuket" men den var tyvärr ingen höjdare i min smak.
En skön helg till ända och har jag nu glömt något så må det vara hänt :)

En av mina vackra blommor som hänger på bron, en vacker... ehh... dubbel surfinia kanske?! Jag är ju kass på blomster men jag kan iaf se att den är väldigt vacker och det får man nöja sig med ;)

Som avslutning ska ni få se hur eländig min padda ser ut! Och betänk då att jag hade putsat upp den innan jag började skriva detta inlägg och händerna var tvättade och rena! *burr* fingeravtrycken from hell ;)

Ha en skön måndag och njut vare sig ni har semester eller inte!
KRAM