söndag 23 augusti 2009

Borta bra...

... men hemma bäst! Oj, vad skönt det är att komma hem- till våra saker, våra lukter och... våra bananflugor *urk* Det är med stor sannolikhet någon av våra kottar som slängt bananskal eller äppelskrutt i toalettsophinken (en kvalificerad gissning för detta har hänt förr) -och då kan man ju undra; VAD gör ett bananskal överhuvudtaget på toan?! Någon som käkar banan medan dom skiter?!?!Ja, det man inte förstår får man lämna. Men ännu än gång ska vi ha familjeråd vid köksbordet och ha ett samtal om vad som lämpar sig bra och mindre bra.

Hur som- det var invasion av röda, feta, äckliga flugor då vi kom hem- och främst då i stora toan på nedreplanet i huset. Nicke och Mia kom förbi och käkade "dagen-efter-mat" dvs pizza, med oss och då gjorde Nicke några "flug-cocktails" med äppelcidervinäger, vatten och diskmedel. Dessa är utspridda på några ställen och jag säger då det- vi skulle kunna bli begravningsentreprenörer för dom små äcklen fullkomligt stordrunknar i sin gamiga iver att komma ner i den illaluktande men ack så lockande sörjan. Nu har vi inte så många flugor kvar men det får fortsätta lukta vinäger lite varstans för jag ska ha bort alla!!


Annars är det som sagt skönt att komma hem. Vi har packat upp, det körs tvättmaskiner och Matte har renbäddat åt kidsen. Varför gör inte jag det då?! Jo, jag har en ypperligt god anledning till att undvika att röra i något. Jag har nämligen fått- håll i er- svinkoppor!!!! Lite svinäckligt kan jag upplysa om. Detta är något jag aldrig någonsin har varit i närheten av förrän nu. Det började sent förra lördagkväll då Matte upptäckte att vår 7-åring hade två stora knölar med intorkat klegg i hårbotten. Efter tvätt var jag där och botaniserade för att få loss håret och se om det var något insektsbett el liknande. Matte ringde t.o.m sjukvården för att få tips på behandling. Söndagen kom och barnen åkte vidare till deras andra hem och måndag fick vi samtalet- han hade varit hos läkare pga fler sår (på näsa och fingertopp) och domen blev att han hade svinkoppor.

Onsdag var jag på företagshälsovården på jobbet för att få ett vätskande litet sår omlagt- det är ju inte bästa miljön för att ha sår på händerna. Och inte ska ni tro att jag för ett ögonblick tänkte på några svinkoppor då, det var ju bara ett vanligt sår *skakar på huvudet* Torsdag var såret ännu värre och jag gick tillbaka dit. Läkaren skrev ut penicillin och sköterskan la ett våtförband eftersom dom trodde att jag hade en infektion. Med facit i hand så har vi själva ställt diagnos här hemma, jag ska tillbaka till företags imorn men redan nu har jag börjat med penicillinet (samma sort som 7-åringen äter) för såret äter sig fram på fingret så nu har jag ett stort, öppet sår på fingertoppen som bara blir större och större *ryser* Jag har varit på apoteket och hämtat ut penicillinet idag och då köpte jag en bakteriedödande salva som jag nyss provade smörja på innan jag la på en kompress- men oj vad det sved!!! Jag ska erkänna att tårarna rann då jag smörjde- inte är man så kaxig alla gånger.


Skulle inte förvåna mig om jag ska dra på mig hårlus oxå för första gången nu när skolorna har börjat om *suckar*

Jobbet då? Ja, som det ser ut nu så ska jag på AF imorn och stifta bekantskap med dom. Att jag kommer att börja om inom en snar framtid är som skrivet i sten för det finns INGA vikarier kvar så läget är förtvivlat för dom ordinarie som inte kan vara lediga eller sjuka. Men men... en liten ledighet nu när höstmörkret börjar lägga sig sitter inte så himla fel om jag ska vara ärlig :)


Hör att vår traktorförare just kommit så jag ska ner och kika på hans arbete. Vi håller på att göra om infarten på gården och denna man är både rapp och skitduktig enligt maken. Ska lägga ut före- och efterbilder då allt är klart men det dröjer nån vecka, det är en hel del att göra först!

Träffade duktiga Karro idag och det är alltid lika kul att träffa andra scrappare "live". Sedan har jag tänkt samla ihop några andra hemmafisar och mysa och pyssla i veckan med lite ditt och datt, bl.a har jag ett pensionskort som ska vara klart till onsdag då maken och hans skiftlag ska ut och fira av sin forna arbetskollega. Bild kommer senare i veckan :)


Kikar runt på era bloggar senare ikväll. Sköt om er mina vänner!