fredag 12 augusti 2011

Det är dax för.....

...ett test. Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag funderat på att länka min blogg på min facebooksida- och nu har den funderingen blivit ett faktum! Den stackars bloggen har verkligen minskat i besöksfrekvens den här sommaren men det är inte så underligt! När det går fem-sex veckor mellan uppdateringarna ibland, lessnar till slut även den mest trogna läsaren. Nåja, nu är vi tillbaka på banan och jag ska bättra mig gällande både uppdateringsfrekvens och längd -eller snarare förkortning- av inläggen ;)

Idag kom solen fram och den värmer faktiskt lite i den annars friska, kyliga höstluften. Jag tycker om sommaren men jag har absolut inget emot hösten heller. Det blir vackert ute med färgkavalkader i träd och buskar, luften blir som sagt frisk och det blir mörkt ute på kvällarna. Då får man tillfälle att;
- dra på sig myskläder (tjocksockar, mjukisbrallor med pösknän och oversize- långärmetröjor)
- ta fram överflödiga ljuslyktor som fått sommarvila i nån låda och tända upp en drös med stearinljus som ger både värme och mysljus
- se alla filmer som man missat under dom ljusa sommarkvällarna då tv och dvd är föga lockande
- plocka in gårdens skörd av hallon och vinbär (mmm, hemkokt saft!)
- få i säng barnen i hyfsad tid på kvällarna
- återta kontrollen över livet och dess rutiner i och med att skolorna börjar om
- umgås med vänner som semesterflängt runt om i landet i stugor och med husvagnar
- glömma tid och rum i scraphörnan med diverse alster framväxande ur händerna

Det finns många fler orsaker men där har ni några av mina "älska- hösten- argument" :)

Idag har bonusdottern åkt till Kalix på fotbollscup och det var en tjej fylld av spänning, glädje och förväntan som lämnade staden tillsammans med andra lagkompisar. Hela livet på och runt planen är ju en rolig upplevelse när det är cupspel. Mat i en annan skolmatsal än den "egna", annorlunda ljud när man ska sova ett helt gäng tillsammans i ett klassrum, disco med en massa ungdomar i hyfsat samma ålder, andra motståndarlag än dom man är van från seriespelet, inga föräldrar som "håller koll på en"... kort sagt ett steg mot att bli mer självständig och "stor" :)

Matte har oxå lämnat hemmet och staden med sina kompisar och även om det finns vissa likheter så handlar det inte om att bli stor och självständig- snarare tvärtom! Dom har dragit iväg på svensexa idag och då kan ni ju tänka er- ett gäng "gubbar" (det börjar bli åt det hållet iaf ;) ) som åker iväg på roliga aktiviteter (utan sina kvinnor som sig bör) för att sedan umgås, äta, dricka och sova tillsammans... skillnaden mot flickorna är väl att jag gissar att mognad och beteende snarare kryper neråt i ålder för dessa grabbs *flinar* Jag hoppas att både make och bonusdotter får roliga dagar iaf! :)

Nu har liten vaknat efter 1½ timmes lunchvila *gör vågen för vila längre än dom vanliga 30 min* och jag har huset fullt av hungriga, minderåriga vargar som behöver mat i magen så.... vi ses :)