torsdag 15 april 2010

På kurs med Kurt...

... fast egentligen heter han något annat :) Jag och maken har nyss kommit hem från en heldagskurs rörande industri-kemi och bioreningsanläggningar. Det är en rolig upplevelse då man föser in ett gäng killar/gubbar av olika kvalisorter i ett liiitet konferensrum- dom hittar så många sätt att hävda sig och driva med varann. Ett exempel var då vi fick studera en del av innehållet i vår bioreningsanläggning- små bacillusker och bacilluskätande predatorer.... En sorts djur är "frisimmande ciliater" som kallas "Toffeldjur"- jamen givetvis tittade en av killarna på maken och brölade högt "-Mattias" då det djuret skulle presenteras och det blev många skratt. Kursledaren fann sig och påpekade att brölaren själv fanns med i materialet och se.... när bilden på "Amöban" dök upp på skärmen behövdes inga ord, alla tittade på sagda brölare och skrattade ljungande. Moget *ler och suckar*

Jag överlevde vistelsen på Ebbenjarka i sällskap av 13 män. Vi hade ett väldigt trevligt dygn med lerduveskytte, blåsrörsskytte, labyrint-samarbete samt bastu, vedeldad badtunna och god middag i storkåtan. Lite drycker slank givetvis oxå ner i strupen, lite mer för vissa än för andra. En av våra kollegor är superduktig på gitarrplånk och skönsång så han stämde upp till allsång som drog ut långt efter läggdax- åtminstone för mig och några andra som valde en hyfsat tidig nattning :) Jag var väldigt skötsam utan att för den skull vara som en präktig morsa till hela gänget. Däremot är jag inte riktigt van i situationen som uppstod då jag som enda tjej skulle byta om eller då jag skulle duscha i det gemensamma omklädningsrummet med sju- åtta karlar sittandes på bänkarna med handdukar runt höfterna- men det gick kanon då alla var väldigt hänsynsfulla :) Jag drev med dom och sa att jag var så bubblig i magen och skulle behöva lite "döljande" ackompanjemang då jag duschade och då stämde alla upp i "Rövarvisan" ur Ronja rövardotter *s* Det lät för kul men inte fes jag för det!! (jag gör inte sånt, jag är ju tjej *flinar*)

Jag glömde ju att berätta om en liten kommentar som slank ur min make förra helgen... för även om det var menat som en komplimang så kan man inte tro det- eller ens kalla det för det *s* Han är ju som ni säkert förstått en riktigt busig man- även kallad retsticka- som kan komma på dom mest roliga, udda sakerna man själv aldrig skulle tänka på. Vi hade ju som tidigare nämnts spel- och partykväll med goda vänner och kom in på mat-prat. Matte är förstekock i vårt hem, så är det bara- och han är jäkligt duktig på det!! Han tycker det är roligt att laga mat och inspireras gärna av Per Morberg och andra duktiga matlagare medan jag tycker att detta med spis, röra i kastruller och krydda lagomt är lite överskattat. Jag föredrar att baka bullar och kakor så vi kompletterar varandra ganska bra, även om jag givetvis lagar mat då det behövs. För ett tag sen sa Matte att jag bara "dög till att laga till varmkorv och bröd"- grov underminering av mina kok-konster men... jag är van att sila hans små kommentarer så jag skrattade bara åt han. Men mitt i vårt mat-prat under spelkvällen, tittar han ömt på mig och säger "-Du är min lilla varmkorv" WHAT?! Jag bara tittade på han- sen började vi alla gapskratta!! Tur för mannen att han såg så blid och söt ut när han sa det, annars hade han fått en grytlapp i näsborren *S*

Detta kort har legat och mognat en vecka, kära maken glömde ta med det till svärmor då hon fyllde år men i veckan uppvaktade vi henne med kort och en vetekudde- visste att detta var något hon ville ha men knappast skulle komma sig för att köpa själv :)

Framsida med lite 3D-lack som glimmar på tulpanerna



Sen har min morbror fyllt hela 60 år och detta är en äkta norrländsk jägare- som givetvis äger en jakthund. Inte ska ni ju tro att det vimlar av stämplar på Jämtar eller Gråhundar, så jag försökte improvisera fram en jämte av skogstokigas vovve ;)
Igår fick jag ett hett efterlängtat kuvert! Jag har nämligen beställt flera stäplar från Stämpelboden- och äntligen behagade postis att lägga ner kuvertet i vår låda *glad* Har monterat dom men "testkörning" återstår, just nu har jag varken tid el ork. Kroppen värker sönder mig så det blir ryggläge och varm vetekudde en stund, sen ska jag färdigställa lite beställningskort :)

Ha en underbart skön kväll och njut av livet!!