onsdag 21 april 2010

Lyxstrejkare el inte....

... debatten går varm huruvida vi pappersmedlemmar lyxstrejkar eller inte. Detta borde jag egentligen inte gå in på eftersom den debatten är waste of time för mig. Jag är medlem i Pappers, jag jobbar på fabrik, parterna är oense- och för mig är det bara att följa med strömmen så att säga!! Jag menar, vad ska jag göra mer än vara glad att jag har ett fackförbund som står på sig och fullföljer sin kamp?! (även om det är tråkigt med stridsåtgärder) Givetvis vill jag- precis som alla andra normala nissar- ha högre lön men jag liksom en majoritet på fabriken känner att lönelyftet inte är den stora frågan i kommande avtalsskrivning. Det är inhyrning av personal som kan undergräva vår anställningstrygghet. Gemene man/kvinna har nog inte förstått att det är hjärtefrågan för oss anställda.

Sedan är det en myt att man tjänar otroliga pengar då man jobbar på fabrik. Visst- allt är relativt, klart är att vissa inom industrin tjänar mer än ex en undersköterska som oxå har obekväm arbetstid men det är inte så stor skillnad i själva grundlönen... Att man sen har bättre villkor och förmåner inom "männens värld" är en tragisk sanning som är rotad sen lång tid tillbaka. Jag har sökt mig från en kvinnodominerad bransch till en manlig så jag har insyn och förståelse för båda sidor om staketet gällande arbetsvillkor, arbetssysslor, lön och "viktigheten" i det man utför på arbetet.

För tillfället är vår fabrik "bara" övertidsblockerad vilket innebär att vi inte får ta ut extra bemanning fram till avtalet är skrivet och klart. Detta skapar ett tight läge eftersom det på vissa skift bara behövs att en person går och blir sjuk så måste vi elda ner fabriken. Sen har vi ju strejkhotet hängandes över våra huvuden, måndag kl 18 blir det skarpt läge om inte parterna nått en lösning- vilket jag hoppas att dom gör så vi slipper mer tjafs och merarbete med stopp av fabriken!

Jag har egentligen inte så mkt mer ork eller lust att orda om något just nu. Jag har så fruktansvärt ont i kropp och huvud att hälften vore nog. Som tur är så ska jag till sjukgymnasten imorn på fm och där får jag förhoppningsvis lite avslappning och batteriladdning. Efter det ska jag och Monkan träffas och se om vi kanske kan stämpla av lite nya stämplar av varandra :)

Här kommer ett kort som jag gjorde förra veckan. Jag vet inte var stämpeln kommer ifrån (mer än att jag stämplat av den från Monkans samling) men den är ju bara för skön!! (klicka på bilden för förstoring)
3D-lack på brillor, flaska och prickarna på 40 :)

Provade ta Magnolias skylt till baksidan och blev kär! Denna måste införskaffas för den blev fin som "personlig stämpel"


Puh, näe, nu ger jag mig för idag. Det känns som att jag stått på barrikaderna och mässat runt den stundande strejken och pappers konflikt :) Nu ska jag vänta in kärleken som kommer hem från jobbet, laddad för lite film och mys i soffan *ler*

Förhoppningsvis är jag tillbaka på banan nästa gång jag skriver, då kanske den positiva och "mindre värkande" Vera är tillbaka!

Ha det gott mina vänner och sköt om er!!!