onsdag 24 juni 2009

Fotokavalkad...

... bjuds det på idag :) Först måste jag ju berätta att midsommar var så trevlig som den bara kan bli, det enda som inte höll sig till planeringen var vädret- visserligen uppehåll men inte ska man väl behöva klä på sig och leta solen bland alla moln på midsommarafton va?! Äsch, det var som sagt ingen nederbörd så vi grillade, käkade, surrade, spelade kubb och mådde som kungligheter!

KVÄLLENS MENY;

Välkomstdrink- Lisamix innehållande bl.a frusna jordgubbar (slashliknande fast godare)
Förrätt- rostad macka toppad med salladsblad och räkröra (mmmm)
Varmrätt- grillat kött av olika slag, potatisgratäng, grönsallad, ungsrostat bröd, tzatziki, beasås
Efterrätt- hela hallon på en bädd av vaniljkesella och krossade digestivekex
Dryck under kvällen varierade men både alkohol och alkoholfritt fanns att tillgå.
Tilltugg av många slag dukades upp efter alla "rätter"

Vi mammor åkte på ett sviiiidande nederlag då barnen tokspöade oss i kubb! Jag har då aldrig någonsin spelat en kubbmatch som varit över på så få kast. Då ska ni betänka att det var fem barn under 9 års ålder!!! Man häpnar och undrar- "var vi dåliga eller var dom i världsklass?!" Kul hade vi iaf :) Senare på kvällen kom vår efterlängtade sol och som det ska vara här uppe i norr så var det dagsljust då vi knoppade in vid ett-tiden på natten.


Vår granna midsommarstång som fixades till med gemensamma krafter- fin va?! :) Toppen på våra bordsblommor var så fina så dom blev oxå förevigade på kort


Här kommer en del av en sommarteckning som vi fick av våra blivande nioåringar på midsommaraftonsmorgonen- våra barn har helt klart konstnärstalang! ;) Den stora, gröna teckningen pryder sin plats mitt på kylskåpsdörren och där lär den få sitta tills andra "säsongsbetonade papper" ska få plats.


Jag har faktiskt hunnit scrappa men jag kan bara visa två alster för det tredje måste nå sin mottagare först :)


Först ut är ett flaskkort som jag inte har tänkt till någon speciell person (sparar den till bättre behövanden *s*) och detta knåpade jag ihop bara för att jag var så sugen att få använda apan Otto (Octoberstamps)


Framsida med stängflik innanför blombladen
Insida
Baksida
Sedan ett kort till en av våra arbetskollegor som nyss blivit premiärfarsa- till en tös om jag ska lägga till onödig info ;) Däremot måste jag luska lite närmare kring födelsedata och skriva in det på tagsen på framsidan, vet i dagsläget bara att hon föddes i anslutning till midsommarhelgen.


I morgon ska jag och Matte begrava min lilla mormor *suckar* Det är alltid gruvens även om man vet att det är naturligt och bla bla bla... Jag gillar det inte ändå!


För att tänka på något mindre tungt- eller tungt fast i annan bemärkelse- så har vi Piteå Summer Games i stan i helgen! Stan fullkomligt bubblar och kokar av fotbollsfolk, cupen är den näst största ungdomscupen i Sverige näst Gothia! :) Vi har tre kottar som ska delta men vi har barnfri-vecka nu så det blir dom andra föräldraparen som får fixa och trixa för att få rätt barn till rätt plan i rätt tid. För att underlätta så har jag och Matte tagit på oss dom obligatoriska arbetspassen som följer med på köpet, ett pass/barn. Det är allt vi behöver prestera under en fotbollssäsong (inga plan-krattningar, inga parkeringsvakter, inga lottförsäljare) så vi klagar inte.


Dessutom jobbar vi som grisar på vårat ordinarie jobb så det blir inte så många matcher som vi kan se- tyvärr :( Well well...det finns andra släktingar och vänner som finns tillgängliga som publik så dom blir inte utan hejarklack :)


Näe, nu eftersvettas jag som värsta "efter- bad- skaka- vattnet- ur- pälsen- hunden" så jag ska lämna datorn för ett tag och gå ner till det svalare planet i huset... Vi har en film att se som vi lånat av Mia (du får snart tillbaka den min vän) Och för att räta ut eventuella frågetecken- jag lider inte av tidigt klimakterie utan eftersvettningarna beror på att blekfeta jag har legat i en solstol på altanen idag och dumsolat i några timmar- utan solskydd eller tillräckligt med vätskeintag *knackar i tinningen med pekfingret*


Nåja, håll en tumme för mig imorn (att begravningen går bra och utan onödiga gråtattacker) och så mår ni så gott!