onsdag 13 oktober 2010

RUT....

... är introducerad i vår vardag. Om jag lika ska dras med denna regering i fyra år till så ska jag banne mig nyttja dom få fördelar jag kan hitta- så det blev fönsterputsning i måndags. Tre flitiga brudar kom in i vårt hem med div attiraljer och på 1½ timme var dom klara. Till saken hör att vi har skittråkiga, gamla fönster som måste skruvas isär med en mejsel och det gör ju inte arbetet roligare eller enklare precis. Eftersom jag är gravid vill jag åtnjuta lyxen att slippa putsa 15 fönster gånger 4 glasrutor = 60 glasytor och tack och lov så var maken med på noterna :) Vi har inte fått räkningen än så det återstår att se om vi får någon svimattack eller om det känns som bomull i själen att ha fått rena fönster för en hyfsad slant. Hur som haver så ser vi ut nu så äntligen kan vi njuta av höstens alla vackra färger ;)
Tre takfönster och våra små garagefönster tar vi själva för det känns.. *host*... överkomligt *flinar*

Brukar inte diskutera politik för dels tycker jag att det är upp till var och en att tycka vad man vill och dels är jag ingen som överhuvudtaget gillar att diskutera men... ska vi i vårt hem vara egoister så borde vi rösta blått eftersom det gynnar oss som familj... fast jobb, villa, hyfsat friska.... men.... vi har personer i vår närhet som inte har lika tur med hälsa eller arbete och vi ser hur illa dessa människor far med den här "sparka- på- liggande- personer"- regeringen. Sen kan vi själva bli sjuka (förutom min FMS som ställer till elände för mig normalt sett) eller -om vi har extremt stor otur- förlora våra jobb och då har vi skitit i det blå skåpet, speciellt då vi båda jobbar på samma företag. Näe, fram för en regering som värnar om dom svaga i samhället, jag betalar hellre lite mer skatt- jag som faktiskt har råd med min fasta inkomst- så att mindre lyckligt lottade personer kan få hjälp. Visst, det finns slamkrypare som gärna ligger på sofflocket och drönar och stinker "arbetsskygg" lång väg och det finns dom som utnyttjar systemen och fuskar men dom kommer vi aldrig att bli av med! Bara för att klämma åt dessa ynkryggar kan vi ju inte straffa en stor del av våra medmänniskor som inget hellre vill än att komma tillbaka till ett "normalt" liv. Mina tankar, mina åsikter- kunde inte låta bli då jag lika var in och nosade på politiken *S*

Lillan sparkar och lever rövare inne i sin varma boning, speciellt kvällstid. Tror det är mammas tjej *ler* Vi är båda morgontrötta och kvällspigga :) Då vi fortfarande velar mellan två namn- ett mer säkert än det andra- så skriver jag inte ut det här för vi känner att vi vill se på och bekanta oss med vår lilla tjej innan vi bestämmer oss för bu eller bä så hon får heta "Lillan" tills vidare :)
Vi är nu i v 19 och här kommer en liten bild på bebismagen


Detta flaskkort snodde jag ihop för två kvällar sedan (sorry, dålig färgkvalitet på bild!)....


.... och likaså denna chokladkaka



Detaljbild; använde FlowerSoft "Ivory" som päls, blev luddigt och mjukt :)

Mer bilder kommer sen, måste först förvissa mig om att korten nått sina mottagare :)

Har packat för vår underbara batteri-laddar-resa till Hemavan och förutom att jag måste sätta igång att plugga för mitt slutprov på Sthlms-utbildningen så tänkte jag scrappa lite julkort. Har således packat ner lite scrap-saker men ni som är scrappare vet att i vårt vokabulär finns egentligen inte det ordet, lika lite som ordet liten. Man kan inte packa lite, det blir en hel flyttpackning (eftersom det och det och det kan vara bra att ha *S*), man kan inte bara handla lite när man kommer in i en pysselaffär och man kan bara inte pyssla en liten stund- det blir alltid att man fastnar med näsan över sitt alster och hux flux har klockan passerat både en och tre heltimmar *s* Ska passa på att besöka den supermysiga affären Änglafröjd när vi passerar Arvidsjaur, kanhända att nån liten sak slinker med ut *krax*

Just ja, på tal om RUT.... i helgen tänkte jag vara lite smart, samtidigt som jag var lat *ler* så jag frågade våra barn om dom ville tjäna en 50-lapp var och räfsa löv på gården. Det var våra fyra "mindre" barn (alltså alla utom mr 17 bast) och en kompis till vår 12-åring så totalt fem barn. Dom klädde på sig och gick ut för att köra stenhårt. Efter en timme och fem sopsäckar med löv (sopsäckar pga blåst, dessa tömdes sedan och kastades *flinar*) kom dom in och det suckades, gnälldes och var allmänt fruset- dom tyckte dom gjort sitt dagsverk. Kan ju tillägga att mamman i huset inte höll med men jag lät det passera- man måste välja sina strider och just då orkade jag inte strida. Jag tackade för hjälpen, fixade varm choklad och ostmackor och upplyste dom om att det var den dyraste räfsning jag varit med om och att den hjälpen blev en engångs.... nästa gång snörar jag på mig ordentliga skor, drar ner mössan över öronen och räfsar själv- 250 spänn/timmen är en bra timpenning *S* Jag tycker att det är helt okej att utbyta barntjänster mot betalning ibland men det får inte bli för ofta, det ska vara så sällan att det uppskattas och sedan är det viktigt att dom lär sig hålla efter sina rum, hjälpa till med veckostädning och packa/ packa upp sina skol- och gympasaker utan att kräva pengar för att utföra dessa sysslor. Skulle nog löpa amok om nån av våra telningar ens skulle yttra sig om att få betalt för att bädda den egna sängen!

Nåväl, nu ska jag inte mata er med fler vardagsbestyr eller politiska/ moraliska åsikter utan nu önskar jag er en trevlig fortsättning på veckan och så ser jag fram emot lite kommentarer :)

Sköt om er!!