onsdag 6 oktober 2010

Får jag lov att presentera.....

... vår lilla sessa :)
UL-bilder blir aldrig superbra men jag bjussar på tre st ändå, om inte annat för er som inte kan kika förbi och se bilderna live *ler*

Här ligger hon och gapar med hakan mot bröstkorgen :)
Snacka om vig! (måste vara mamma-genen *s*)

Vänder bort ansiktet, vill inte vara med!


Pappas favvobild! Ser ut som att hon asgarvar :)

Som vanligt så är ju inget hugget i sten, hux flux kommer det ut en minimänniska med två kulor och en snorre men barnmorskan hittade inga bihang mellan mini´s ben och efter hennes kvalificerade gissning är vi nu inställda på en liten dotter :) Skulle det visa sig vara fel så är det inte värre än att vi får ställa om oss och börja säga "han" eller Sigge i stället för "hon"- världsliga ting *ler* Vi kommer inte att rusa iväg och köpa rosa tapeter eller en rosa uppsättning i babygarderoben.

Jag var rätt darrig på benen när vi kom på specmödra imorse... Hade lätt ångest över att ngt skulle vara fel för detta var vår första koll (förutom hjärtljuden för två veckor sedan)
Rätt eller inte, vi valde bort möjligheten att göra ett fostervattensprov i v15 eftersom vi diskuterat fram och tillbaka om vi tyckte att en koll av tre kromosompar kunde överväga den lilla missfallsrisk som provet innebär. Som ni förstår kom vi fram till att även om ett barn med DS (downs syndrom) skulle förändra livet på mer än ett sätt så var det ingen anledning för oss att välja abort- är jag inte beredd att ta den utvägen så tycker jag att jag kan vara utan det testet. Ett barn med DS kräver sitt, visst är det så, men jag tror man får så otroligt mkt tillbaka och ett barn med den diagnosen kan få ett riktigt fint liv- så för mig var det alltså inget skäl till en abort (Kika in hos min vän Anna så får ni se en underbar kille med lika underbar familj!) Däremot var jag nervös att vårt lilla knytte skulle vara grovt missbildat på något sätt ex att ena hjärnhalvan el liknande skulle saknas och då hade vi faktiskt fått ta det hårda slaget som en abort innebär för det barnet skulle knappast ha någon livskvalitet.

Jag gissar att mina tankar och åsikter väcker reaktioner och alla är vi olika. Det jag skrivit ner är våra tankar som kändes rätt för oss, om någon annan resonerar annorlunda så är det ju helt okej :) Jag vill bara inte bli dömd för vad vi känner och tycker.

Nåväl, det fanns två hjärnhalvor, två armar, två ben och allt annat såg oxå ut att vara helt okej *pust* Hon gapade hela tiden och jag tyckte att det såg ut som en blivande sångfågel men fick förklarat för mig att hon drack fostervatten. Detta är normalt men jag har aldrig sett det med mina övriga tre barn. Sedan flaxade hon med armar och ben, sparkade irriterat när "UL-staven" tryckte på magen och kröp in i ett "hörn" för att gömma sig så morskan fick buffa på magen för att reta fram henne *s* Rätt fränt att se samtidigt som jag hade förmånen att känna rörelserna :)
Nytt datum för förlossning blev 7 mars, så vi fick en dag längre än beräknat- klart överkomligt *S*

Men.... tror ni inte jag lyckades klanta till det ordentligt när vi kom hem?! Jag har varit så arg på mig själv! Jag scannade in alla fyra bilder som vi köpt på las och efter det skulle jag- smarta jag- laminera bilderna för att på så sätt göra dom mer åldersbeständiga. Vad händer?! Jo, ut från maskinen kommer två svarta bilder! Fatta paniken!! Visserligen var jag glad att jag hade scannat dom innan men ändå! Ringde på las och erkände skamset vad jag hade gjort och frågade om dom möjligtvis hade kvar bilder i systemet så att man kunde få tag på nya. Underbara sköterskan ringde upp och hade gjort iordning ett kuvert åt oss som hon skulle skicka, kanske inte med just samma bilder som jag förstört men det var åtminstone bilder på vår lilla tjej! Då var den dagen räddad!
Den här fadäsen beror inte på att jag är blond el grönögd *S* Sköterskan sa att vi var i gott sällskap, det är tydligen många fler än jag som tyckt sig vara smart och gjort samma sak med samma förödande konsekvens. Nu var det ev på gång att dom skulle skriva in en liten blänkare på kallelsen som folk får hem inför ett UL- klokt!

En liten, men ack så viktig upplysning; Vi har kommit på andra tankar när det gäller namn! Siri är nog inte aktuellt längre (även om pappan i familjen tycker att det är allra högst aktuellt *S*) Vi har två andra namn som vi väger mellan, för på något underligt sätt så känns det mer "rätt" men jag återkommer med det när vi, i första hand jag och Matte, är överens och sen när barnen fått tycka till *ler*

Och vet ni vad... jösses vad jag scrappar! Jag har fått till hela fyra kort på nolltid och två har jag inte ens lagt på lådan än så dom får ni inte se förrän längre fram men här kommer två kort som jag gjort "bara för att", dvs ingen speciell mottagare finns än så länge ;) Kanske jag äntligen kan bygga upp min kort-buffert!



Nu ska jag vila inför mitt nattpass, är hostig och känner mig småhängig än men... man ska inte känna efter så mkt, nu har jag fått vara hemma och vårda bonusdottern två dagar så jag ska nog palla med två nätter innan jag blir ledig tio dagar *ler stort*

Ha det gott och sköt om er!