tisdag 4 juni 2013

I am a fartmachine...

...och då snackar vi inte fart som ute på bilvägen utan prutt ;)
Det är nog ett resultat av den nya upplevelse som jag var med om igår och den var så frän och annorlunda!

Jag är tämligen less min värk, allergier, tinnitus och den ständiga tröttheten. Detta vet min fina vän Sanna och det var hon som tipsade mig om detta alternativ efter att själv ha varit där. Med där menar jag hos Linda som driver Bodyrecover. (lite kul var det att upptäcka att hemsidan är byggd av min fina vän Lotta!)
Jag har läst om detta i en artikel i PT tidigare och reflekterat att det där lät som nåt som skulle passa mig men att få tummen ur röva är svårt ibland. Läs artikeln och gör dig en egen uppfattning! :)

Jag pratade med Linda i telefon igår och när hon hörde om några av mina problem så ville hon genast sätta igång vilket gjorde att jag fick komma redan samma kväll fast hem till henne då hon inte jobbar på salong så sent om kvällarna. En mycket sympatisk kvinna mötte mig och jag fick genast förtroende för henne. Sen är jag såklart inte främmande för alternativa behandlingar då jag redan testat olika mediciner (som hjälper knapphändigt) och teambehandling inkluderad läkare, sjukgymnast, kurator och arbetsterapeut. Teambehandling är absolut en bra grej men det har nog inte gett just mig så mycket mer än att det var otroligt skönt att bli tagen på allvar av yrkesduktiga människor som har god insikt i vad fibromyalgi innebär!

Hursom, när jag kom till Linda så fick jag en bra genomgång av hur kroppen fungerar och vad hon tänkte göra med mig just för stunden- hon hade en plan ;)
Allt var så nytt och intressant och jag försökte verkligen ta in det hon berättade men jag tänker inte ens försöka gå in på några detaljer med risk för att svamla till det och säga fel saker. Är ni intresserade så kan ni gå in på hennes sida som jag länkade till tidigare i texten eller ännu hellre läsa den länkade artikeln.

Hon började med att förklara att handen kan ses som den mänskliga kroppen där tummen motsvarar huvud, pek- och lillfingret är arm och lång- och ringfinger ben och ryggraden löper mitt på handryggen. Hon kände igenom och masserade båda händerna och hittade ställen som var sämre än andra.

Bild lånad från nätet!
En hint om vad jag menar med alla kroppsdelar :)

Efter att hon känt på mina händer så reste hon sig och tog fram en massagering som liknas med spikmattans kusin. Denna ring är till för självbehandling då den stimulerar kroppens inre organ genom att man rullar den på fingrarna. Den fick jag ta med mig hem och den kan jag använda i den utsträckning jag själv vill. Därefter fortsatte hon att känna igenom händerna och förklarade att med dessa enkla rörelser hade hon gett mig en helkroppsmassage. (och det kändes så idag vill jag lova!)

Sen fick jag lägga mig på en brits och hon satte fem akupunkturnålar på vardera tumme, om jag inte missuppfattat det hela så heter metoden Su Jok och bygger på en mix av kinesisk akupunktur och zonterapi. När hon letade dom "ilskna" punkterna så noterade hon att jag var väldigt van vid smärta (smärttålig, min smärtöverkänslighet till trots?)
Det mest fascinerande var att redan efter två nålar så hade vissa ömma punkter blivit mindre ömma vilket var ett tecken på att kroppen reagerat direkt och jobbat bort vissa onda ställen (för jag hade rejält ont innan, på samma punkter som sen blev mindre onda)

Sen satte hon sig vid huvudändan på britsen, tog mitt huvud i sina skålade händer och påbörjade KS (Kraniosakral terapi) Efter en stund så kändes det som att hjärnan roterade och hela havet stormade i skallen men det var absolut inte en otrevlig känsla! (det kändes inte som hemskt fyllegung ;)) Detta gungande kändes som att det orsakades av att Linda rörde sina händer under mitt huvud men hon höll dom stilla, det var inte hon som skvalpade runt min hjärna utan det var kroppen som började jobba :) Efter en stund så sa hon
"Snart bubblar det till i din mage"
Ehh, jaha...
Strax efter hon sagt det så gurglade magen till och en liten rap smet upp i strupen. Va?! Hur visste hon det? Jo, hon kände att det var på väg- och detta bara genom att hålla i mitt bakhuvud!! Coolt ;) Det är inte alla som reagerar så tydligt som jag gjorde under behandlingen men min kropp visade väldigt väl vad den ville och höll på med.

Därefter stoppade hon in fingertopparna i mina öron men bara ytligt, hon tryckte inte in dom som öronproppar.
"Men du, ditt högra knä känns inte alls bra! Jag är nästan lur om att all värk börjat där från allra första början"
Till saken hör att jag gick på flera behandlingar på sjukgymnastiken där jag fick cortisonsprutor och ultraljud i 15-årsåldern och det kunde hon omöjligt veta!
"Jag vet precis var du har ont, här uppe på knät" sa hon och tryckte på en punkt som tog grönjävulskt ont!

Därefter förflyttade hon händerna och höll en hand under min svank (vid den s.k "Fibrokotan") och den andra under höger knä. Vilken hetta som alstrades inifrån, som om jag vore nere hos hinhåle himself- men det var en väldigt behaglig hetta trots intensiteten. Det började även pirra bakom nacken, vid muskelfästesknölarna, precis som när man får skön massage.
"Om du känner dig bubblig i magen och behöver fisa så är det bara att fisa, håll inte igen!"
"Nja, jag är ju ingen fisig typ så jag tror inte det."
"Det här sätter iaf igång mage och tarmar så du lär känna av det"
Och holy shit, hon överdrev inte! Magen bullrade, knorrade och det kändes nära nog som ett livligt foster- fast på fel ställe i magen ;) Givetvis smet ytterligare en liten rap ut i det fria!

Behandlingen tog ca en timme och hon avslutade den med att ta bort akupunkturnålarna från tummarna. En nål (som var placerad på nackens punkt) hade grävt sig djupare ner i tummen (dessa nålar sticks ju bara in ytligt) och jag fick förklarat för mig att kroppen känner av var det behövs extra mycket behandling och på så sätt drar kroppen själv in nålarna djupare. Av tio punkter blödde det bara från två- punkterna för vänster öra där min tinnitus är mer intensiv. Ett gott tecken enligt Linda för då har det börjat hända saker med örat :)

Innan jag fick resa mig upp så fick jag en stor kopp med vatten. När jag var helt färdig så var jag just det- färdig. Jag var så helsikes trött att jag hela tiden fick kväva mina gäspningar och jag frös som en blöt hund ute om vintern.

Jag blev förvarnad om att jag kan bli väldigt emotionell (som om det inte redan är nog!) och att jag t.o.m kan bli tillfälligt sämre efter en behandling men detta är fullt normalt. Därför är det smartast att ta behandling vid ledig tid så att jag inte riskerar att bli hemma från jobbet OM jag får det tillfälligt tyngre.

Natten som var sov jag djupt och vaknade utvilad för första gången på länge! Bara en sån sak! Men jag är nästan rädd för mig själv för nu jäklar har min mage kommit igång! Turligt nog så behöver ingen dö i ett gasmoln då jag går och smygfiser i min ensamhet, haha :)

Detta kanske låter som lull-lull och hokuspokus för endel och det får ni gärna tycka. Men jag tror inte att kineser och andra alternativ- medicin- utövare haft fel sen urminnes tider. Se bara hur synen på all akupunktur ändrats genom åren.
Kära maken är skeptisk till sånt här men han vet hur jag mår och hur jag kämpar på så han konstaterade bara att om detta ger mig nåt positivt så är det bara att köra på. Kanske han själv borde testa om hans astma går att få bort?! ;) Allt botas inte med en fingerknäppning men så småningom...

"Examenspremiär"...

Tidigare under gårdagskvällen så hade Kotten ett trevligt terminsavslut, lite som en utspark för dom små kottar som går upp till sexårs till hösten. Det bjöds på underbart väder, skönsång från barnen, blomkvast och present till fröknarna och mycket gofika. Farmor, farfar, mormor och Lars var oxå med på den gulliga tillställningen. I vanlig ordning blev det för mycket för blyga Sally som inte ville stå och sjunga med dom andra barnen, hon kurade ihop sig hos pappa och iakttog alla släktingar som agerade publik :)

Två av mina ❤

På tal om Kotten så var det en artikel i PT för några dagar sedan där det rapporterades från Kottenloppet som barnen sprang. Ja dom flesta alltså för snorpan (och några till blygisar) vägrade ju springa när det blev för många åskådare ;)
Det roliga är att nämnda tidning är lite omtalad för återkommande felciteringar och det var inte mycket som stämde från mitt uttalande men det bjuder jag på :) Att det är världens bästa dagis och att gullrumpan var totalt överladdad stämmer iaf!

Zzz Zzz...

BästMatte jobbar natt och liten sussar gott i sin säng- och det sistnämnda borde jag oxå göra. Jag har så förbollat ont pga det pissiga vädret med blåst och kyla så ett varmt täcke och en god natts sömn borde göra susen. Egentligen hade jag så gärna velat vara med mina skifteskollegor ikväll! Dom har grill och mys tillsammans men vissa gånger stämmer det dåligt och idag var en sån dag! :( Kunde jag klona mig så skulle jag inte tveka men nu ligger jag här och smågrämer mig *neggo-tant* Jag får hoppas att det kommer fler tillfällen och att det passar bättre in i vårt hektiska liv!

Sov så gott mina fina läsare!
KRAM ❤