måndag 27 december 2010

Nu är det slut....

.... jul i vårt hus- åtminstone så är det slut på julfirande för det här året. Jag hoppas att ni haft en superskön och lugn jul med allt som hör högtiden till! Vi har haft en ytterst lugn jul, speciellt självaste julafton. Jag och Matte hade inga barn hemma och jag jobbade 6.00-18.00. Även om det blev en relativt lugn arbetsdag med god lunch, chokladgodis och glögg i omgångar och trevliga kollegors sällskap så var jag lätt mör när Matte hämtade hem mig. Väl hemma så blev det julmat, brasa och tv-mys i mjukiskläder tillsammans med kära mannen och det kunde inte passa bättre efter ett långt arbetspass! :) Även juldagen gick i lugnets tecken men sen... på annandag jul fick vi hem våra kottar och närmaste släkten och kändes det som att vi äntligen hade jul :) Trots att det bara var våran familj, föräldrar och systrar med familjer (mina brorsor var på andra orter) så blev vi ändå 23 pers! Vi frossade i oss massor med gott fika inkl gräddtårta som jag smetat ihop till mammas ära, hon fyller nämligen år på självaste julafton och i år var det ingen som hade tid att uppvakta henne på just hennes dag så vi försökte ge henne en liiiten födelsedagskänsla iaf... (present från oss blev en likadan "scrapvagn" som jag själv införskaffat)


Farfar liftar bak på släden ett varv- varierande åldrar på barnen m.a.o *s*
Efter det hade vi en överraskning, främst till barnen, en tomte med häst och släde parkerade utanför vårt hus lagomt till vi fikat klart men detta blev ingen större succé. Det var bara ett fåtal av barnen som ville åka, och dom lyckliga små fick ju dubbel sväng medan övriga barn säkert var sugna men vägrade åka av en eller annan anledning. Nåja, vi provade och vet nu att detta inte blir något återkommande inslag ;)


(Detta är enbart några av våra paket, sedan tillkom alla andras paket!)
Under vår granna gran trängdes enormt många paket och efter slädturen vankades öppning och glöggmys. Jag tror alla barn blev mer än nöjda, en som verkligen blev nöjd var vår blivande 13-åring som fick en keyboard med tillhörande ställ som hon önskat. Hon skrek rakt ut och glädjetårarna sprutade :) Det är härligt med sån uppskattning *s*


Tonårssonens söta flickvän gav ett paket till mig och bebisen, innehållande denna tingest! Vi dividerade huruvida Lillan kommer att tröstas eller uppröras av den men eftersom den kom från en söt 16-åring så måste vi kanske ge den en chans (men det blir nattetid när ingen ser den i mörkret *S*)

Passar på att visa er bilder från barnens årligt återkommande pepparkaksbak.
Husets olika formar, vissa finns i dubletter


Härligt rörigt, mjöligt bord och flinka fingrar :) klicka för större bild


Japp, årets snopp är gjord!

I vanlig ordning, när stora sonen är med, så blir det ju nån figur som icke räknas som rumsren vilket oxå innebär att den är bannlyst bland bjudfikat på lilla jul *flinar* Jag låter han dock hållas, så länge det inte blir en hel plåt med "dumheter" och så länge jag får han att vara med och kavla deg, trycka ut kakor och umgås i gemenskapen :)

Nu njuter vi av jullov innehållande sovmorgnar, utelek, monsterbad på badhuset samt umgänge! Idag har vi myst, eldat i kaminen, haft tända ljus överallt och barnen har lekt både ute och inne medan jag plockat och donat lite, löst korsord och bara varit! Tänk... vilken lyx att kunna sitta på kökssoffan med en kopp kaffe under näbben och bara njuta av att vara :) Det ger ro i kroppen!

Vi fick många fina klappar och en av dom gör att vi kikar på en bärbar dator och jag hoppas vi fyndar en nu under rea-veckan. Jag tror att det kan vara bra att ha en sån tillgänglig när jag snart- förhoppningsvis- får igenom min ansökan om havandeskapspenning och blir hemma på heltid. Då kanske hoppet om snabbare blogg-uppdatering kan få liv igen ;)

Bebis-nytt då; ja, det finns inte så värst mkt att rapportera om. Magen växer som den ska och vi går in i v30 imorn. Lillan fortsätter böka och stöka och ibland drar jag åt mig andan i ren smärta då det tar så himlarns ont då hon buffar. Sammandragningarna fortgår och jag hoppas att detta ska leda till en väl förberedd kropp som får en någorlunda lindrig förlossning *host* Hoppas kan man ju alltid göra! ;) I min värsta städiver på annandag jul upptäckte jag två (o)fräscha, blöta ringar på min tröja- jaha, så var det dax för laktos-dräll i förväg *suck* Inte känns det ju direkt supernice att tio veckor före beräknad tid börja med kupor för säkerhets skull, men vad gör man då man inte vill känna sig ofräsch, blöt och mjölk-kladdig?! Min sista glukosbelastning som jag genomled för två veckor sedan visade inga spår av någon grav.diabetes och alla andra värden var toppenbra! (f**k of alla järntabletter! *flinar glatt*) Matte andades ut och tyckte att jag är som en mönstermamma, som gjord för att vara gravid! Sött sagt av han -spec då jag bär på cirka 15 kilos övervikt i mig själv! (och nej, det är INGET svammel, jag kan inte skylla på min graviditet då jag inte gått upp så mkt pga den- mina kilon fanns där innan jag blev insådd *ler*) )

Nähä, nu var denna novell slut för denna gång. Jag beundrar dig som orkat hänga med ända hit :) Det visar att jag har nån gnutta intresse-kvot i mitt svammel *s*

Ha en skön vecka och njut!